Publikované: 10.03.2014

Diéta, ktorá zaručene funguje..

Čisto teoreticky, v podstate ich je veľa. Takých diét, ktoré nám v krátkom čase zaručia očakávaný efekt. Pokiaľ máme sebadisciplínu, schudneme…Napríklad taká ryžová kúra. Alebo tukožrútska polievka. Raz som zachytila rozhovor medzi korpulentnými dámami v pokročilom veku. Jedna druhej rozprávala, aká je to zaručená a fantastická diéta, ako sa teraz po nej cíti skvele..škoda, že som nemala možnosť stretnúť ich tak po pol roku. Celkom by ma zaujímalo, aké malo to diétovanie pokračovanie.

Väčšina ľudí sa dokáže prinútiť schudnúť, málokomu sa však darí po skončení diéty hmotnosť si udržať. Presne preto by sme sa ešte pred začatím odšpekovačky mali sami seba pýtať, čo potom, keď s diétou skončím. Čo plánujem jesť ďalšie mesiace a roky.

Ja osobne som na sebe testovala široké spektrum diét od chudobných na bielkoviny (metabolizmus rozhodený na dlhý čas), až po ketogénnu diétu. Bolo to dosť dávno, veľmi som nerozmýšľala, čo sa deje s mojím telom, išla som do toho, lebo mi niekto povedal, že to funguje.  Teraz nad sebou iba krútim hlavou. Avšak, aspoň to bola poučná skúsenosť.

Prikláňam sa k názoru, že netreba diétovať ale treba zmeniť životný štýl.  Fyzické zdravie a telesná kondícia podmieňujú našu psychiku a celú kvalitu nášho života. Čo jeme, zohráva podstatnú rolu.

Preto ponúkam zopár úvah na zamyslenie predtým, než na sebe začneme testovať ďalšiu diétu:

  • Pre človeka, ktorý nemá výraznejšiu nadváhu a ktorý nemá čas podriadiť všetky aktivity svojej túžbe schudnúť, je realistické zhodiť  maximálne cca kilo tuku týždenne. Ak sa nám “podarilo” schudnúť viac, je veľmi pravdepodobné, že sme prišli o vodu a o svaly.
  • Je potrebné dohliadnuť na to, aby nedošlo k úbytku svalovej hmoty, pretože to sťažuje proces chudnutia a zároveň znižuje šance, že sa nám optimálnu hmotnosť podarí udržať. Ak máme viac svalov, spálime viac kalórií počas dňa, aj ked necvičíme.
  • Drastické obmedzenie príjmu kalórií spôsobí, že telo si začne vytvárať zásoby na horšie časy a živiny začne ukladať do tukov. Hladovaním dochádza k naštartovaniu úsporného metabolizmu, ktorý ďalej blokuje chudnutie. Pokiaľ sa trápime častými hladovkami, môžme skončiť s tak poškodeným metabolizmom, že budeme priberať takpovediac zo vzduchu.
  • Klasické idem si každý deň zabehať rovnomernným miernym tempom môže byť pri úsilí schudnúť skôr kontraproduktívne. Skúste sa zamyslieť nad výhodami intervalového tréningu a posilňovacích cvičení.
  • Pri každej diéte, ktorá je príliš jednotvárna, chudobná na podstatné živiny či proteíny (denný optimálny príjem proteínov pre nešportovcov je 0.8g na kg hmotnosti, aktívni športovci v závislosti od druhu športu potrebujú 1,4 -2g.), by nám v hlave mala svietiť červená kontrolka.
  • Niektoré vysokoproteínové diéty, ktoré sú momentálne ‘in’,  prinášajú  výsledky. Bielkoviny poskytnú pocit sýtosti na dlhší čas, čiže sa menej trápime s pocitmi hladu. Sú ľudia, ktorí by aj takýto štýl stravovania považovali za zmenu životného štýlu. Samozrejme, tieto diéty sa líšia. Pokiaľ má človek povolené prejedať sa klobásou alebo obmedzenú zeleninu na nejaké tri kúsky brokolice za deň, tak to určite nie je v poriadku… Treba mať na pamäti, že nadmerný príjem bielkovín zaťažuje obličky a pečeň a môže spôsobiť rad ďalších zdravotných problémov.
  • Ak si stiahneme z internetu jedálniček vypracovaný výživovým poradcom pre približne rovnako vážiacu osobu a budeme ho otrocky dodržiavať, nemusí nám priniesť očakávané výsledky. Dve rovnako vážiace osoby môže mať úplne inú kompozíciu tela a diametrálne rozdielny životný štýl.
  • Samotná váha nie je spoľahlivým ukazovateľom nášho úspechu. Pozrite si napríklad obrázok v tomto blogu.

 

Na záver zopakujem to, čo je zrejmé ale asi si to nechceme priznať. Trvalo udržateľné schudnutie nie je  žiadny zázrak na počkanie. Chce to okrem iného zmenu myslenia, vzťahu k svojmu telu a k jedlu. Ľudia s výraznou nadváhou možno budú potrebovať aj rok a viac času, aby sa zdravým spôsobom dostali na optimálnu hmotnosť. Možno bude treba dohľad lekára. Vydržať v najhoršom období je oveľa ľahšie, keď v úsilí nie sme sami. Skúsme nahovoriť niekoho ďalšieho, registrovať sa na fóre a pod.

“Športulienkin blog” nájdete aj na facebooku ;)

 

 

 

  • SlabéVýborné (+3 skóre, 3 hlasov)
    Loading ... Loading ...
  • pošli na vybrali.sme.sk
  • Zdielať

Ďalšie články autora:

1

Komentárov 1 - 1 z 1Na začiatok« PredchádzajúciNasledujúci »Na koniec
  1. :) veľa športu, zdrava strava a žiadne tabletky na chudnutie! ak niečo také, tak si väčšinou objednavam od humamedixu vitaminy alebo bylinky a dobre mi je :)

Komentárov 1 - 1 z 1Na začiatok« PredchádzajúciNasledujúci »Na koniec
Login

Ešte nemáte svoj účet?