Publikované: 20.04.2013

Fico po bohatých Grékoch našiel 150 miliónov aj pre Rakúšanov.

Kto z vás by nepodnikal, tak bodro po ficovský, keby ste nielen neniesli žiadne riziká, ale vláda by vám darovala 111 miliónov do 150 miliónového projektu a ešte sa zaviazala, že vám bude kompenzovať výplatu dividend ak nebudete v budúcnosti ziskový.

Áno, všetci.

Iba dve obdobia v dejinách človeka majú svoj deformačný vplyv politiky na ekonomické zdravie štátu. Keď sa nájde nová „osobnosť“, ktorá jedným šmahom pera prepíše všetky platné ekonomické zákony.

Nie, nebudem hovoriť o investičných stimuloch socialistickej vlády, pretože ide o frašku s ľahkovernými voličmi. Povedal by som, že ide o nepodarený pokus prepísať Démofilosovú „Komédiu oslovskú“. V nej predseda vlády rozdáva milióny pre „podnikateľov“, aby urobil umelecký , modro-nebový dojem neohrozeného sociálneho bojovníka na svojho nezamestnaného voliča v rámci vlastnej „utajovanej“ prezidentskej kampane.

Bratislava – Schwechat Pipeline a jej ropovodna rúra, ktorá má byť vedená cez našu pitnú vodu, pod nohami obyvateľov Petržalky a samozrejme z troch štvrtín financovaná blahobytným slovenským daňovým poplatníkom pre „chudobného“ rakúskeho podnikateľa, OMV je zahalená rúškom tajomstva. Potom, čo sme zvládli pomoc Grékom, naša zručnosť nadobudla inú dimenziu a rakúsku súkromnú firmu a jej „drobné“ zvládneme oveľa elegantnejšie.

Projekt ešte iba čaká na schválenie vládou, tak ako sľúbil na začiatku roka Róbert Fico rakúskemu premiérovi Wernerovi Faymannovi
, no 11 miliónov eur už bolo „vyplatených“ štátnou akciovkou Transpetrol a.s. Dobre informované zdroje hovoria, že boli použité na výkup pozemkov na území Rakúska v prospech súkromnej rakúskej firmy OMW.

Ak riadiaci pracovníci Transpetrolu odmietajú identifikovať účel platby nezačatého projektu, potom by sa mal predseda vlády o problém zaujímať najmä v kontexte svojich slov prednesených v prítomnosti rakúskeho premiéra na adresu Grécka :  “Ak majú krajiny pokračovať v nezodpovednej politike, ohrozujú nás všetkých.

Európska komisia, podľa vlastnej štúdie, hodnotí projekt , ako komerčný a nedá ani cent.

Naopak, za strategický považuje projekt rekonštrukcie ropovodu Adria, ktorý je ochotná spolufinancovať, pretože je aj diverzifikačným voči ropovodu Družba. Teda, vytvárajúci podmienky pre vyšší stupeň energetickej bezpečnosti Slovenska.

Pohľad Európskej komisie však v tomto bode naráža na zásadné. Róbert Fico, potom čo slotov nacionalizmus zostal osirotený a s ním aj „maďarská karta“, nemal problém sa ich zmocniť a vnášať jed neznášanlivosti do verejnej mienky. Ide totiž vždy o lahodnú hudbu pre množstvo poslucháčov, jeho voličov.

Rekonštrukcia Adrie tak zostáva tromfom socialistov, aby balíček s „maďarskou kartou“ bol vždy po ruke, keď sa iná časť verejnej mienky začína pýtať na nezmyselnosť rakúskej rúry. Finančnú i nič neriešiacu energetickú bezpečnosť Slovenska a ochranu pitnej vody i obydlí občanov.

Zostáva zásadná otázka.

Čo je také motivujúce na realizácií nezmyselného projektu, ďalšieho v plejáde podobných, a to v čase konsolidácie verejných financií, preložené do zrozumiteľnej reči – za veľkých obetí daňového poplatníka, ktorý spláca nezodpovednosť prvej Ficovej vlády z rokov 2006-2010, kde chudobný občan Slovenska platí podnikateľské aktivity aj bohatej rakúskej firme ?

Nemám schopnosti najznámejšieho jasnovidca 20.storočia, Edgarda Cayceho, ktorý predpovedal , že na gízskej plošine, kde stojí Cheopsova pyramída, bude objavená  „Komora poznania“.

U nás na Slovensku je štátna komora, niektorí jej zo žartu hovoria aj štátna pokladnica akoby ukrývala poklad, prázdna. A bude ešte prázdnejšia, pretože novodobé objavné „ekonomické“  schopnosti predsedu vlády sú časovo limitované a motivované voľbou prezidenta. No a tá je až na jar budúceho roku.

U nás na Slovensku máme iné označenie, Tunel poznania, na konci ktorého sú „páchatelia“ neznámi a žijú si veselý a blahobytný podnikateľský život.

Tak, ako bol jasnovidec Cayce v „stave vytrženia“ pri Komore poznania aj mňa sa už mesiace, počas ktorých skladám mozaiku Tunelu poznania, chytá vytrženie. Viac , ako realistické, pretože jednotlivé „kamienky“  motívov aj osôb z pozadia sú zo dňa na deň viditeľnejšie.

Čudný projekt, keď na jednej strane misky váh sú položené súkromné záujmy rakúskeho investora vyvážené záväzkom slovenských daňových poplatníkov.

Ako pre koho, hovoria optimistickí podnikatelia obchodujúci so štátom, kde iba jeden je osol.

 

Poznámka: dva údaje boli prevzaté do blogu od © Liliany Rástockej, podpredsedníčky OZ Nie ropovodu cez Žitný ostrov.

 

  • SlabéVýborné (+41 skóre, 55 hlasov)
    Loading ... Loading ...
  • pošli na vybrali.sme.sk
  • Zdielať

Ďalšie články autora:

2 Komentárov

Komentárov 1 - 2 z 2Na začiatok« PredchádzajúciNasledujúci »Na koniec
  1. Ťažko veriť uvedeným faktom, keď ani nevieš ako sa volá Rakúsky kancelár!!!

    1. Pavol Varga

      Materiál programu rokovania Názov: Informácia o projekte ropovodného prepojenia Bratislava-Schwechat – posúdenie strategického charakteru a realizovateľnosti prepojenia ropovodu Družba s rafinériou Schwechat Číslo materiálu: UV-42299/2012 Rezort: MH SR Rezortné číslo: 1943/2012-1000 Predkladateľ: minister hospodárstva Podnet: Na základe úlohy B.1 uznesenia vlády č. 340/2011 Rokovanie: 41/2013, 09.01.2013, 25. bod programu Materál: Schválený Č. uznesenia: 25/2013

    2. Juraj Poláček

      Klasika – klamstva nielen bez overenia ale aj po mnohonasobnych upozorneniach. Clanok je utok na prepojenie Druzby a OMV. Smola ze klasicke Cui Bono? ukazuje len jednym smerom – MOL Na uvod zakladne pojmy :  Ropa sa na na nase uzemie dopravuje rurou ropovodu Druzba, ktora ma kapacitu 20milionov ton ropy. Jeho prevadzkou je poverena statna spolocnost Transpetrol. Druzba v sucasnosti prepravuje 10milionov ton  a tento podiel klesa.  Transpetrol ma len dvoch vyznamnych odberatelov Slovnaft a Cechy. Cesi zacali brat ropu cez severnu vetvu ropovodu, takze ostava len Slovnaft. Slovnaft je sukromna spolocnost vlastnena madarskou firmou MOL, ktora tvrdo bojuje proti tomuto prepojeniu Druzby a OMV a zaroven lobuje za rekonstrukciu ropovodu Adria. Prepojenim ropovodu Adria a Slovnaftu, sice ziska sukromna spolocnosti MOL, ale vyschne statna preprava v spolocnosti Transpetrol. Zaroven MOL odstavi konkurenciu v podobe OMV…  Zrejme to dostal bloger nalinkovane od “neznameho zdroja” z MOL… Uz som mu viac krat vysvetloval , ze projekt je v zaujme Slovenska, ze ropovod Druzba visi na “snurke gati” p.Vilagyiho zastupujuceho zaujmy Slovnaftu. Rozdiel medzi Slovnaftom a Transpetrolom (podnikom, ktory prevadzkuje ropovod Druzba) je hodne velky – Slovnaft je sukromna firma patriaca MOL, ktora nechce konkurenciu pri odbere a Transpetrol je statna firma ktora na preprave zaraba.  Pre Transpetrol je doslova otazkou buduceho prezitia prepojenie Druzba-Schwechat vytvorit a to kvoli potrebe znizit prakticky monopol Slovnaftu, zabranit upadnutiu vyznamu ropovodu a Transpetrolu. Preto sa slovenska strana pri budovani prepojenia podiela daleko vacsim obnosom. Pre MOL je zas zasadnou otazkou zabranit postaveniu prepojenia na ineho odberatela a tym znizit diktat Slovnaftu pri cenotvorbu za prepravu Bloger takisto rad zvykne klamat (a teraz to pre istotu ani nespomenul) a na to som uz tiez upozornoval ze OMV nema podpisane zmluvy o odbere. Mam k dispozicii dokumenty kde sa cirou nahodou hovori o garantovanom odbere take-or-pay vo vyske 5milionov ton ropy rocne rakuskou stranou. Na tento odber je projektovana aj navratnost projektu Bloger zvykne klamat, ak spomina ze tento projekt neprispeje k bezpecnosti Slovenska. Mam k dipozicii vladnu analyzu, kde sa hovori ze toto prepojenie je dolezite aj z hladiska bezpecnosti Slovenska, pretoze spolu s ropovodom Adria, reverznym chodom IKL a reveverznym chodom BSP, bude Slovensko plne sebestacne aj po uplnom preruseni Druzby… Bloger vyslovene klame ak tvrdi, ze ropovod ohrozi zdroje pitnej vody, pretoze nepojde cez Zitny ostrov. Vlada Ivety Radicovej tuto alternativu v Programovom vyhlaseni vlady odmietla. Tento nazor potvrdilo MHSR v dosledku coho bol z konceptu UPN BSK odstranený vyhradeny koridor na ropovod, ktory bol viac ako 20 rokov kresleny cez CHVO Zitny ostrov. Kazdy novy navrh bude musiet prejst povinnym posudzovanim vplyvov na zivotne prostredie. To sa tyka aj materialu, ktory schvalila sucasná Vlada SR !!! (Takisto v inych clankoch klame ze VUC BSK je proti – mam v rukach pripomienky BSK, kde o zasadnom odpore nemoze byt ani reci) Co sa tyka nakladov, je hlavne v zaujme Slovenska ziskat noveho odberatela s garantovanym odberom a ziskavat na tranzite. V podstate je to bezpecna a garantovana investicia. Na vystavbu prepojenia ropovodu Druzba z oblasti Bratislav do OMV v oblasti Schwechat a naslednu prevadzku tohto prepojenia bola vytvorena spolocnost Bratislava-Swechat Pipeline Gmbh (BSP). Je to akciova spolocnost, kde majoritu 74% vlastni slovenska statna spolocnost Transpetrol a 26% spolocnost OMV. Na investiciach ale aj naslednych ziskov z prepravy sa teda slovenska strana bude podielat vzdy 74% podielom. Tento projekt sa diskutuje uz dlho od cias prvej Ficovej vlady. V sucasnosti ked statna kasa potrebuje kazde Euro, treba jasne povedat, ze do projektu sa uz vrazilo v rokoch 2006-2010 za ministra Jahnatka 18milionov, ktore by sa museli zaknihovat ako cista strata v pripade nerealizovania prepojenia. V sucasnosti je zisk Transpetrolu okolo 12milionov Eur s klesajucou tendenciou. Po dostavani a rekonstrukcii Adrie mozeme ratat s dramatickym poklesom a rura s kapacitou 20milionov ton rocne bude prepravovat mozno stvrtinu ci menej. Pri krivke nakladov na reziu, ktora nekopiruje objem prepravy, je pokles na velmi nizky objem poklesom ktory ohrozuje samotnu konkurencieschopnost statnej firmy. Diverzifikacia dodavky ropy je potrebna, proti Adrii nic nemam ale vypadok statneho rozpoctu vo vyske minimalne 5-10 milionov EUR rocne je neakceptovatelny! Zabezpecenie garantovaneho objemu do Schwechatu, zvysenim dodavky na 15milionov ton rocne by sa konkurencna schopnost Druzby posilnila a statna kasa by si kazdy rok pripisala o 15milionov Eur viac. Projekt je v najlepsom verejnom zaujme a ked pouzivame slovo diverzifikacia, je to aj rozdelenie rizika pre prepravcu, ktory je v statnych rukach a zisk z prepravy ide aj na benefity kazdeho obcana tohto statu, skoly, stavby ciest apod. Ak by bol Slovnaft jedinym vyznamnym odberatelom, diktoval by si cenu on, takze Slovenska republika by sponzorovala dodavku ropy sukromnej spolocnosti MOL. Preto je projekt financovany zo zdrojov SR, lebo ide o verejny zaujem najst, ziskat a udrzat si dalsieho stabilneho odberatela… Obhajovanim vylucne pohladu firmy MOL bloger  vylucne zaujem sukromnej firmy.  Este raz opakujem, ze som aj za dobudovanie a rekonstrukciu Adrie, kvoli zvyseniu bezpecnosti ale SR ma prvorady zaujem dotiahnut ropu do Schwechatu V spolocnosti Bratislava-Swechat Pipeline Gmbh (BSP) sa preinvestovalo sa 11milionov (z bankovych zdrojov, t.j. nie na ukor statneho rozpoctu – aj z tohto vidno, ze projekt ma doveru bank) Z toho absolutna vacsina na rakuskej strane az po Petrzalku, kedze projekt je na rakuskej strane prakticky hotovy. Slovenska strana sa podiela na stavbe 74% – 8,14miliona. Bloger vsak uz nepovedal ze na ziskoch prepravy v tejto spojke sa bude Slovensko podielat takisto rovnakym podielom, t.j. 74% percent zisku pojde slovenskej strane.  Dalej bloger odmieta uviest, ze rakuska strana investovala vela penazi do pripravy projektu (a mozem Vam povedat, ze bez oznamkovania a suhlasu zelenej loby by to neslo) a tlacia pod hrozbou arbitraze a sankcii na slovensku stranu.  Vazeny pane, ak chcete klamat, klamte aspon tak nech sa to neda rychlo dohladat. Mate uplne pravdu ze ide o vyhodene peniaze – ale to len vtedy, ak taki ako Vy pomozete zastavit cely projekt. Dokonca straty budu este vyssie, pretoze nasledkom arbitraze Slovensko pride jednak o vlastny vklad, ale bude musiet zaplatit Rakusko aj vsetky naklady + sankcie + mozne investicie na konzervovanie, ci uvedenie do povodneho stavu. Uistujem Vas, ze pod tri miliony EUR to nepojde.  To ze budete mat statom sponzorovanu prepravu do Slovnaftu a stat bude fakticky dotovat vyrobu sukromnej firmy a stracat na preprave uz Vam zrejme nevadi. To ze budeme mat mozne drahsie pohonne hmoty, lebo stat si bude chciet straty vykryt cez zvysenie spotrebnej dane je Vam jedno. To ze Slovensko bude stracat na preprave a nedostatku investicii do ropovodu miliony EUR rocne je uz zrejme malichernost. Opakujem Vam, a budem opakovat dokoliecka. Posobite v prospech sukromnej firmy, zvysenia jej ziskov a hoci som si myslem ze je s Vami rozumna rec, zacinam si mysliet, ze nepisete z vlastneho popudu. Zacina to totiz vyzerat ako cinnost lobistu – ci to robite z nevedomosti, hluposti, alebo za uplatu to netusim, dolezity je vysledok.   Takze ked to zhrniem : Projekt prepojenia je vo verejnom zaujme a ma velmi dobre spocitanu navratnost podpisanim dohody o odbere minimalne 5milionov ton rocne na rakuskej strane. Vlada Ivety Radicovej odmietla vedenie cez Zitny ostrov a tak je tato zasoba pitnej vody mimo ohrozenia. Naviac je evidentne, ze nikto z diskutujucich nevie co je ropa. Je to polotekuta substancia, ktora ma nizku viskozitu a neda sa vobec porovnat s rafinovanymi produktami ako je benzim alebo nafta. Preto ani unik samotny nepredstavuje take zavazne nebezoecenstvo ako vyliatie cisterny z benzinom. Samotny projekt sa nikdy, opakujem NIKDY nemoze realizovat na slovenskej strane bez enviromentalneho zhodnotenia a zelenej peciatky. Ochranari na Slovensku nemaju a priori voci projektu zasadne pripomienky, kedze projektanti im vychadzaju maximalne v ustrety. Mestsky koridor nie je to co si kazdy predstavi ako skarede nevzhladne rury meter nad zemou, bude to postavene ako ropovod zanoreny pod uroven terenu a v monitorovanych tuneloch. Nemam problem s nazorom oponenta, ak sa zverejnia vsetky relevantne argumenty – pre aj proti. Vzhladom na to, ze bloger nie je ochotny moje pripomienky zverejnovat, som nuteny komentovat to takto. A podotykam, ze na zaklade dokumentov, vladnych uzneseni, Memorand a cisel. A nie na zaklade argumentacie “vlastnou hlavou” a programovych klamstiev dodanych “neznamym zdrojom”.

      1. Pavol Varga

        Pán Poláček, dookola opakujete to isté. Takže po neviem koľký krát. KDE a KOMU odišlo 8 miliónov eur ? Projekt nemá vypočítanú návratnosť, OZ sto ropovodu protestuje od samého začiatku. A tiež odporúčam pohárik ropy do dennej dávky vody a potom mi príďte povedať o dobrom vplyve na ľudský organizmus. A na záver, už mám porozplietané záujmové skupiny.


      2. Pavol Varga

        Zmluva, aby bola účinná musí byť uverejnená v centrálnom registri. NIE je uverejnená, no jej neúčinnosť je založená iným faktom. NEEXISTUJE !!! Na základe akého právneho aktu bolo vyplatených, kým a komu, 8 miliónov eur !


  2. Juantorena

    Si zrelý, dať sa vyšetriť niekde v cvokhause. Tieto grafomanské výplody sú na smiech aj tvojmu milovanému Dzurindovi. Vlastne len ty jediny moceš nejaké šialené vízie k ropovodu.

    1. Pavol Varga

      Na Súmračnej, súdruženko, ste zdraví.

Komentárov 1 - 2 z 2Na začiatok« PredchádzajúciNasledujúci »Na koniec
Login

Ešte nemáte svoj účet?