Publikované: 17.07.2014

Koniec letu MH 17

 

 

Udalosti na Ukrajine sa vyvíjajú závratným tempom a denne dochádza k menším zlomovým udalostiam. Dnes došlo k udalosti šokujúcej. Pád, alebo zostrelenie lietadla Boeing777 Malajzijských aerolínií. Jednalo sa o let MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpur. Hneď v prvý moment po zverejnení správy sa objavilo množstvo otáznikov, na ktoré sa žiada odpoveď.

“Agentúra Interfax informovala, že Boeing 777 malajzijských aerolínií 50 kilometrov pred vstupom do ruského vzdušného priestoru začal neočakávane klesať. Potom ho našli v plameňoch ešte na území Ukrajiny.” píše denník Pravda a pokračuje: “Poradca ukrajinského ministra vnútra Anton Geraščenko na Facebooku napísal, že stroj zasiahla raketa z protilietadlového komplexu Buk. Podľa agentúry AP podobný systém vo štvrtok videli jej spravodajcovia v blízkosti východoukrajinského mesta Snižne.” Sám Geraščenko na facebooku ďalej píše, že miestni patrioti dnes ráno zaznamenali premiestnenie tohto komplexu z Toreza do Snižne. Podľa Interfaxu, nemenovaný zdroj potvrdil, že lietadlo začalo klesať 30 míľ od ruských hraníc. Na palube sa nachádzalo 280 pasažierov a 15 členov posádky. K verzii o separatistoch sa prikláňa aj popredný ukrajinský analytik Dmitrij Tymčuk: “Ukrajinská armáda nemá v zóne operácie ATO prostriedky protivzdušnej obrany.” Tieto zbrane naopak v regióne používajú proruskí separatisti a príslušníci ruských ozbrojených síl. Verziu o strele z Ruska razí aj šéfredaktor ukrajinského servera Cenzor.Net Jurij Butuzovs. Opiera sa pritom o zdroj generálneho štábu UA. “Raketu na Boeing 777 vypálila ruská protivzdušná obrana z pohraničia, alebo priamo z hranice s Ukrajinou. Je to jednoznačne ruský protilietadlový komplex – pravdepodobne S-300, alebo Buk. Lietadlo letelo vo výške viac ako 10 tisíc metrov. Protilietadlový prenosný raketový komplet nemá taký dolet. Ukrajina nemá v oblasti Donecka prostriedky protivzdušnej obrany dlhého dosahu. Také prostriedky nemajú ani separatisti.”

Český vojenský analytik Martin Koller hovorí, že v prípade zostrelenia to mohla byť len jedna z dvoch strán – Ukrajina, alebo Rusko. Separatisti nedisponujú potrebnou technikou.

Ruský vyslanec pri OSN odmietol zodpovednosť Ruska. „Neurobili sme to,“ povedal Vitalij Churkin reportérom v New Yorku.

Nemenovaný zdroj z rezortu obrany Ukrajiny pre Unian povedal, že separatisti mohli zostreliť malajzijské lietadlo omylom, keď dostali súradnice na ukrajinský armádny stroj IL-76.

Podobne, separatisti obvinili ukrajinské velenie, že si stroj mohli pomýliť s ruským výzvedným lietadlom.

Podľa ukrajinskej vlády sa počet obetí nešťastia vyšplhá na viac ako 300. Trosky totiž zasiahli ďalších ľudí.

Na miesto pádu malajzijského dopravného lietadla na východe Ukrajiny dorazili prvé jednotky domobrany samozvanej Doneckej ľudovej republiky (DĽR). Bývalý britský veľvyslanec v Rusku Tony Brenton pre spravodajskú stanicu BBC povedal, že nebude veľkým prekvapením, ak by podozrenie najprv padlo na proruských separatistov.

Expertka na leteckú bezpečnosť Mary Schiavo stanici CNN povedala, že trasa, na ktorej stroj z Amsterdamu do Kuala Lumpuru letel, je bežná. Lietadlo však práve prekonávalo krízovú oblasť a v týchto prípadoch je nutná intenzívna komunikácia s riadením letovej prevádzky. V nepriateľských, alebo krízových oblastiach môže byť akékoľvek odchýlenie od kurzu problém.

Iné dopravné lietadlá v oblasti, kde k incidentu došlo, menia kurz. Vyplýva to z informácií európskej organizácie pre bezpečnosť letovej prevádzky Eurocontrol, ktorá ich odkláňa inde. Zrejme nie všetky, pretože po nehode vyhlásili, že vzdušný priestor nad východom Ukrajiny uzavreli, povedal šéf Eurocontrol. V čase pádu Boeingu boli v oblasti štyri lietadlá, všetky pokračovali v letoch bez problémov.

Letecký expert Richard Quest povedal pre CNN: “Je extrémne nepravdepodobné aby bola civilná linka letiaca vo výške 10 kilometrov zostrelená. Jednoduchým pohľadom zo zeme dokážete rozpoznať civilnú linku. Ak to vyzerá ako komerčná linka, jej squawk je komerčná linka, je absolútne hrozné, že sa také niečo udeje.”

Letecký expert Julian Bray povedal pre BBC, že je prekvapený, že vôbec niečo lieta nad východnou Ukrajinou.

S lietadlom stratili spojenie 16.20 h miestneho času (15.20 h nášho času), keď letelo vo výške desaťtisíc metrov, informovala Ukrajinská pravda s odvolaním sa na zdroj z ukrajinského leteckého úradu.

Poslednýkrát sa objavilo na radaroch pri prelete Poltavskej oblasti v blízkosti mesta Kremenčuk vo výške 33.000 stôp.

Rôzne zdroje lokalizujú miesto pádu rôzne, Torez, Hrabove, v každom prípade sa jedná o oblasť Snižne, preslávenú ťažkými bojmi.

Podľa agentúry RIA miestni obyvatelia videli niekoľko minút pred pádom boeingu v oblasti bojové lietadlo, ktoré vystrelilo niekoľko rakiet. Tie vybuchli niekde na nebi a vzápätí bolo počuť hlučný výbuch a o niekoľko sekúnd sa začali sypať na obyvateľov úlomky. Oblasť je posiata väčšími aj menšími úlomkami.

Predstavitelia DĽR už koncom júna zverejnili zprávu, že na teritóriu pluku PVO  A1402 sa zmocnili komplexu Buk. Alexander Borodaj, premiér nepriznanej republiky však poprel informáciu, že by domobrana disponovala týmto systémom a súčasne povedal, že vyšetrovacím tímom bude umožnený vstup na územie republiky za účelom vyšetrenia príčin pádu lietadla, dokonca je ponúkané krátkodobé prímerie.

Príliš veľa rozporuplných informácií.

Okrem bežne dostupných verzií sa na internete objavujú aj verzie iné, takmer konšpiračné. Nejaký španielsky dispečer Carlos napísal, že Boeing sprevádzali 2 ukrajinské stíhačky. Objavili sa úvahy o možných súvislostiach medzi zmiznutým malajzijským letom MH 370 nad Tichým oceánom a súčasnou udalosťou. Portál ANNA-NEWS uvažuje nad tým, či cieľom ukrajinskej rakety, či už vypustenej zo zeme, alebo z lietadla nemohol byť No.1 prezidenta Putina. Letové dráhy oboch strojov sa prelínali v tom istom bode a v tej istej výške blízko Varšavy. Prezidentský špeciál sa tam nachádzal v 16,21, kým malajzijský boeing o chvíľu skôr o 15,44 miestneho času. Kontúry i rozmery oboch strojov sa môžu zdať z väčšej vzdialenosti dosť podobné. Na tej istej stránke sa však dá nájsť aj video zo zostrelenia AN 26, ktoré bolo zostrelené v ten istý deň pri Toreze. Obyvatelia hovoria, že bol zostrelený raketou vypustenou zo zeme, chvíľu na to sa začali z neba sypať úlomky. Smutné na tom je, že toto video je identické s videom, ktoré potvrdzuje pád Boeingu. Nechcem robiť sudcu, ale z dostupných indícií sa zdá, že došlo k tragickému omylu. Američania potvrdili raketu zem-vzduch.

Po začatí operácie ATO v regióne Donecka a Luhanska preletela médiami informácia, že trasy pre civilné letectvo budú nad dotknutou oblasťou presmerované do bezpečných koridorov. Jednalo sa o lety vo výškach do 8000 metrov. Spytovať svedomie si musia na riadení bezpečnosti letovej prevádzky, pretože po zmene situácie a získaní výkonnejších zbraní separatistami nereagovali na vzniknutú situáciu a podobná tragédia bola otázkou času. Strelkov dokonca varoval všetky lietadlá nad Doneckou a Luhanskou republikou, že môžu byť zostrelené. Poslednou výstrahou bolo zostrelenie vojenského AN 26 nad Luhanskom, údajne letiacom vo výške 6500 metrov.

Zaujímavé, že ihneď po udalosti, bez jej riadneho vyšetrenia, sa objavujú verdikty o vinníkoch. Všetky strany sa navzájom obviňujú. Čo je ešte horšie, toto nešťastie sa ľahko môže stať dôvodom k začatiu ešte tragickejších udalostí. „Ak je toto výsledok akcie separatistov, či Ruska, ktoré omylom verilo, že toto je ukrajinské vojenské lietadlo, tak si myslím, že by za to mali dopekla zaplatiť a aj zaplatia,“ odkázal americký republikánsky jastrab, senátor John McCain, známy americký vojnový štváč. V každom prípade, je najskôr potrebné dostať do rúk čierne skrinky, incident dôkladne vyšetriť a až potom robiť konečné závery. Bohužiaľ, skôr než k tomu dôjde, budeme svedkami ďaľších tragédií iniciovaných aj touto udalosťou. Verme, že zdravý rozum preváži nad emóciami a tragédia sa nestane zámienkou k spusteniu nezvratných udalostí.

Udalosť však otvára množstvo otázok voči zainteresovaným stranám. V prvom rade je potrebné položiť otázku, komu by podobná udalosť najviac prospela? Tu je odpoveď jednoznačná. Konflikt na území Ukrajiny bol do tohto momentu lokálneho charakteru, udalosťou dostal medzinárodný rozmer. Ukrajina nie je členom NATO, preto NATO nemôže konať priamo na jej území. Toto otvára cestu k rôznym riešeniam, zmene postoja, prijatiu odvetných opatrení proti Rusku na medzinárodnej scéne, vyslaniu jednotiek podporujúcich súčasnú ukrajinskú vládu atď.. V tejto súvislosti je namieste otázka, prečo ukrajinské riadenie letovej prevádzky nereagovalo na hrozby, o ktorých vedúci činitelia Ukrajiny vedeli, a neodklonilo všetky civilné lety mimo oblasť vojenského konfliktu. Samotné vedenie Ukrajiny v posledných dňoch prezentovalo vyjadrenia, že zastavilo všetky bojové lety do oblasti, kvôli vysokej miere ohrozenia. Na rozdiel od vyhlásenia, skutočnosť bola iná a denne boli hlásené ďaľšie zostrelené lietadlá. Tento postoj slúžil na vytváranie určitej atmosféry a bol predzvesťou podobnému incidentu. Ďalej sa treba pýtať, v ktorej oblasti stroj začal klesať? V prípade, že bolo lietadlo zostrelené, bolo to pred, alebo až po zasiahnutí raketou? Je potrebné zhodnotiť, či náhodou nebolo “ponúknuté” na zostrelenie. Vo všetkých prípadoch, určiť vinníka bude nesmierne ťažké, všetky strany používajú identické zbrane ruskej výroby. Prvé indície naznačujú, že lietadlo bolo zostrelené separatistami, lenže odpoveď, čo bolo skutočnou príčinou, nemusí byť taká jednoznačná a zodpovednosť by mali niesť viacerí. Vinníkov je viac.

 

Aktualizácia 18.7.2014, 12:47

Na vebe sa objavuje množstvo ďaľších informácií týkajúcich sa zostrelenia letu MH17. Rozhodol som sa doplniť jednu z tých dôležitejších, ktoré skutočne vyvolávajú dojem, že lietadlo bolo do epicentra konfliktu nasmerované zámerne a doslova ponúknuté k zostreleniu. Trasa letu bola v tomto prípade “vychýlená” nad Poľskom, kde Boeing nabral smer priamo na východnú Ukrajinu a neletel v koridore južnejšie od zóny konfliktu ponad Čierne more, ako to urobil o napríklad deň skôr. Podľa posledných informácií východnú Ukrajinu míňal južnejšie pravidelne posledných 10 dní.

Podľa nasledujúcich ilustračných obrázkov je zrejmé, že let MH17 bol nasmerovaný na inú trajektóriu priamo nad východnú Ukrajinu .

 

Zdroje: Pravda, Sme, Aktuality, CNN, BBC, RIA, ANNA-NEWS, Youtube, Flightradar24, Topky, Ukrajinska pravda, Politikus

  • SlabéVýborné (0 skóre, 8 hlasov)
    Loading ... Loading ...
  • pošli na vybrali.sme.sk
  • Zdielať

Ďalšie články autora:

2 Komentárov

Komentárov 1 - 2 z 2Na začiatok« PredchádzajúciNasledujúci »Na koniec
  1. Konšpiračné putinovské drísty. Toto je realita: /// https://www.youtube.com/watch?v=V5E8kDo2n6g ————————————————————————— SBU intercepts phone conversations of separatists admitting downing a civilian plane http://www.kyivpost.com/content/ukraine/separatists-admit-downing-a-civilian-plane-in-tapped-conversation-full-transcript-356545.html

  2. Dávam do pozornosti to, čo si všimli u Navaľného – úryvok z prednášky Kurgiňana priamo v Doneckej a luganskej teroristickej pospolitosti Potvrdzuje, že z Ruska poslali elektronikov opraviť zariadenia BUK, je ich tam zrejme viac… Je to už zo 14.7. https://www.facebook.com/navalny?fref=nf

Komentárov 1 - 2 z 2Na začiatok« PredchádzajúciNasledujúci »Na koniec
Login

Ešte nemáte svoj účet?