Publikované: 16.02.2015

Košický obchvat v znamení “a je to”

Niekoľko krát som na rôznych miestach upozorňoval na nevyhovujúci stav takzvanej rýchlostnej cesty vedúcej cez Košice s množstvom nedostatkov. Vodiči ju zvyknú nazývať obchvat, ktorý sa začína už pri Budimíri, vedie popri Zelenom Dvore, Ťahanovciach, Furči, cez Vyšné Opátske, sídlisko Nad Jazerom, Barcu, Pereš, Ľudvíkov Dvor a konči v Šaci.

Pôvodne to bola cesta prvej triedy na niektorých miestach s rýchlosťou 80 km/h. Neskôr sa na tejto trase dobudovali nové dvojprúdové úseky, ktoré mali byť dôvodom na označenie ako cesty pre motorové vozidlá. V meste je na takejto ceste povolená maximálna rýchlosť 90 km/h, pokiaľ to zvislé dopravné značenie neurčuje inak.

Od zriadenia tohto nezmyslu sa začali sťažovať cyklisti, že sa nemajú kadiaľ dostať na určité miesta, keďže na tejto ceste nemajú cyklisti čo robiť. Samozrejme uplatňuje sa riešenie na slovenský spôsob. Cyklisti sa na tejto ceste tolerujú, čo je celkom logické, keďže chýbajú cyklotrasy.

Už v roku 2009 kedy sme prevádzkovali portál Metropoly.sk, som takýto mediálny priestor využil a zaoberal sa touto cestou plnej mnohých ďalších nedostatkov. Po istých nehodách s ľudskými obeťami som poslal dokonca námet na túto tému Marošovi Paleschovi, ktorý pre SME.sk pripravoval videorubriku Dopravné oko. Odkaz na záznam z tejto reportáže sa nachádza dole.

Neskôr som začal pracovať na mapovaní spomínanej cesty pre motorové vozidlá, zistil som si u známeho košického dopravného inžiniera pár ďalších potrebných informácii a natočil som videodokument, ktorý som v roku 2011 pridal na Youtube. Donútili ma k tomu ďalšie nehody a odfláknutá práca kompetentných osôb. Pre krátky súhrn spomeniem pár dôležitých nedostatkov, ktoré sú okrem iných zmapované vo videodokumente. Na takmer 25 kilometrovom úseku je neskutočné množstvo obmedzení rýchlosti v rozmedzí od 130 km/h po 60 km/h. Nechýbajú semafory, prechody pre chodcov, na niektorých miestach nedostatočné, priam neexistujúce pripájacie a odbočovacie pruhy a mnoho ďalších detailov, ktoré majú obrovský vplyv na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky na ceste takéhoto typu, ktorý nenájdete nikde inde na Slovensku.

Tie nedostatky s pribúdajúcou hustotou dopravy v každom smere napomáhajú častým nehodám veľakrát aj ľudským nešťastiam. Ani v roku 2014 sa situácia nezmenila a spomínaná cesta je v pôvodnom stave, ako to bolo od jej samotného zriadenia. Bežným javom sú už aj dopravné zápchy pri rannej a poobedňajšej špičke, čo už ani vodiči nezvyknú hlásiť dopravným servisom.

Minulý rok v lete sa stala nehoda na známom moste VSS pri mestskej časti Barca a sídlisku Nad Jazerom, kde sa zrazilo niekoľko vozidiel, čo spôsobilo dopravný kolaps v južnej časti mesta a dokonca úplne odstavenie štyroch pruhov na dopravnej tepne na takmer 20 minút. Rozoberať do detailu celú nehodu nemá zmysel. Podstatou je, že na úseku kde sa nehoda stala, nie sú protismerné pruhy oddelené žiadnou prekážkou, čo malo za následok aj to, že sa autá zrazili v protismere. Dokonca na tomto úseku je maximálna povolená rýchlosť 90 km/h. V zápche ktorá vznikla, som sa ocitol aj ja a neváhal som nechať zapnutú kameru, ktorú mam nainštalovanú v aute. Nižšie je odkaz na zrýchlený 6 minútový záznam, ktorý má v nezrýchlenej podobe 45 minút.

Dovolím si povedať, že práve most VSS s príjazdmi je na celej ceste najnebezpečnejším úsekom a podľa posledného sčítania hustoty dopravy je to po Bratislave druhá najvyťaženejšia cesta na Slovensku! Veľmi časté nehody a zápchy na tomto úseku, obmedzujú všetkých košických vodičov a cestujúcich a má veľmi výrazný vplyv na premávku na sídlisku Nad Jazerom, Barci a Juhu.

Ďalším dôkazom o “dokonalosti” tejto cesty je nehoda vodičky z Michaloviec na záver minulého roka. Vodička pri jazde v smere od mostu VSS na Opátske vošla do protismeru a zrazila sa s iným oproti idúcim autom. Zraneniam po pár dňoch podľahla. Vodiči tvrdia, že takých, ktorí vošli do protismeru v danom úseku, už bolo veľa. Kompetentné osoby tvrdia, že doteraz tam neevidovali nehodu, že by auto vošlo do protismeru inému. Žeby mala štatistika prednosť pred reálnou bezpečnosťou? Aj tu je dôkaz o tom, že chýba nejaký deliaci prvok medzi protismermi.

Už dlhšie som sa zaoberal riešeniami tohto problému a myslím si, že by sa malo pristúpiť k ich realizácii, pretože tento aktuálny stav je nezodpovedný a nebezpečný. Prvým riešením by bolo na tejto ceste odstrániť nedostatky a dobudovať všetko potrebné pre plnohodnotnú rýchlostnú cestu, ako ju majú napríklad v Banskej Bystrici bez semaforov, prechodov atď. Druhým riešením, ktoré je finančne menej náročné, by bolo zmeniť status tejto cesty z cesty pre motorové vozidlá na cestu prvej triedy, ku ktorej ma v takomto stave o niečo bližšie. Samozrejme urobili by sa úpravy maximálnej povolenej rýchlosti. V skutočnosti je aj tak naplánovaná výstavba vonkajšieho obchvatu Košíc, ktorý má byť plnohodnotnou rýchlostnou cestou. Viď mapa.

Nedá mi ešte nespomenúť fakt, že na základe búrania obytných blokov na Luníku 9 a zvýšeného pohybu Rómov v okolí, kde sa nachádza aj úsek tejto cesty, si niekedy vodiči musia dávať veľký pozor, aby nedošlo k nehode s takýmto chodcom.

O nehodách a “podarenom” oplotení v smere od Zeleného dvora do Košíc a opačne pomlčím.

Výsledkom teda celej cesty je, že ani nemôžete ísť tak rýchlo ako vám to dovoľujú značky, pretože neviete kedy a čo sa na tej ceste udeje, pretože nástrahy sú za každým “rohom”.

Pevne verím, že sa s týmto provizóriom začnú kompetentní zaoberať, aj keď už nejaké náznaky boli.

Zrýchlený záznam z nehody na moste VSS: http://youtu.be/t7M5MXYjrpw

Videodokument o ceste pre motorové vozidlá v Košiciach: http://youtu.be/9DGYY8irVdE

Relácia Dopravné oko s Marošom Paleschom: http://tv.sme.sk/v/13313/nie-vzdy-za-to-mozu-len-chodci.html

* Časť tohto blogu bola presunutá z inej stránky, kde som odmietol viac publikovať svoje blogy.

  • SlabéVýborné (+2 skóre, 2 hlasov)
    Loading ... Loading ...
  • pošli na vybrali.sme.sk
  • Zdielať

Ďalšie články autora:

Login

Ešte nemáte svoj účet?