Publikované: 15.02.2019

Na stole je opakovaná voľba

Nová (opakovaná) voľba kandidátov na sudcov ústavného súdu sa môže “pretiahnuť” prinajmenej do leta. Aj v slovenskej politike bude horúco. Bude po slovenských prezidentských a eurovoľbách (konzekvencie pre euro parlament)…
Vlastne opakovaná (titulka) lebo opakovanie je v učení matkou múdrosti.
Ako pre koho…

V medzičase bude rokovací poriadok volieb kandidátov na ústavných sudcov zmenený na tajnú voľbu. Ak to občania, voliči, lebo ústavný súd je o nás, a o našich ľudských právach, a ústave, dovolia…
Ústava v časti politické práva zakladá a ustanovuje občanom a voličom priamu, rovnú a tajnú voľbu ich zástupcov vo všetkých typoch volieb na všetkých úrovniach (komunálky, VÚC, parlamentné voľby).
Podčiarkujem: občanom, voličom…
Ústava ale nerieši spôsob voľby a hlasovania poslancami, volenými zástupcami občanov, voličov… (je tu „len“ rokovací poriadok NRSR, ktorý nie je súčasťou materiálneho jadra ústavy).
Vo zvlášť odôvodnených prípadoch, hodných zvláštneho a osobitného zreteľa, by hlasovanie poslancov v poslaneckom zbore parlamentu malo byť verejné.
Dôvod: Občania, voliči majú právo priamej kontroly svojich volených zástupcov, ako poslanci narábajú s mandátom občanov, voličov a prísahou poslancov.

Uspokojí sa občianska a voličská verejnosť len s prizeraním sa alebo bezzubým aktivizmom na fejzbúku? Alebo prejavia svoju silu ľudu ako hlavného nositeľa moci aj ako „ulica“?

Právo na odpor zakotvené v čl. 32 Ústavy SR(1) a tiež v čl. 23 Listiny základných práv a slobôd(2) je osobitým právnym inštitútom, ktorý umožňuje uskutočnenie verejného politického disentu.
Takzvaný štandardný demokratický politický systém je deformovaný partikulárnymi záujmami politických strán a osobnými záujmami jednotlivcov…
…osobné ego je nad záujmami celku a spoločnosti.
Jednou z najzásadnejších otázok, ktoré sa ho týkajú, je, aké prostriedky sú na realizáciu odporu prípustné.
Nesmie byť použité násilie proti majetku, zdraviu a životu.
Odpor nesmie byť vedený proti základným ľudským právam a právam.
Odpor môže byť vedený proti zneužívaniu nástrojov demokracie, môže byť vedený proti politickému obštrukcionizmu a zneužívaniu osobných záujmov politickými prostriedkami…
Občiansky odpor môže byť vedený aj proti jednotlivcom, politikom, političkám, ktorí/é sa spreneverujú svojim voličom, konajú mimo a nad rámec svojho mandátu…
Za ešte štandardných okolností (!) ak to umožnia, a myslím si, že podmienečne zatiaľ áno, takýto odpor polieha ohlasovanej povinnosti.
Štátna moc má legitímne právo zasiahnuť proti porušovateľom ústavy, zákona a ústavného práva na odpor, proti prejavom odporu, ktorý je vedený proti duchu a dikcii Listiny základných práv a slobôd a Ústavy SR.
V danom prípade ide o priame ohrozenie existencie Ústavného súdu SR.
Toto ohrozenie nemožno porovnať s trojročným pre (nad) sluhovaním Mariána Jasovského (po desať rokov KDH a SDKÚ, dva roky šéf SIS) ako šéfa NKÚ, než bol parlament schopný dohody na jeho nástupcovi Karolovi Mitríkovi (komunálny politik, poslanec národnej rady a riaditeľ Slovenskej informačnej služby)…

Poznámka mimo aj k veci:
Európska smernica EK o zbraniach a strelive nesmeruje len proti zneužitiu zbraní a streliva pre účel terorizmu, ale aj na elimináciu ich možného použitia občanmi v odpore proti “štandardnému systému”;
Úvahy o spoločnej obrane a armáde PESCO nesú v sebe aj možnosť použitia tejto armády na potlačenie občianskeho odporu v ktorejkoľvek členskej krajine EÚ…

V novej voľbe sa Róbert Fico znova prihlási ako uchádzač na post ústavného sudcu “smerujúceho” do kresla predsedu ústavného súdu;
Ficov úspech zakladajú preferencie Smeru a jeho “nezávislého” prezidentského kandidáta Maroša Šefčoviča (jeho víťazstvo v prezidentských voľbách);
Výber a voľba kandidátov na ústavných sudcov by mala byť odpolitizovaná, vykonať by ju mala odborná právnická verejnosť, právnickými stavmi, komorami a zhromaždením sudcov, prokurátorov, advokátov;
Rola prezidenta pri ich vymenúvaní, by mala ostať zachovaná.
Generálny prokurátor by mal byť volený prokurátormi.
Oddelenie od politiky treba vykonať aj v prípade policajného zboru a inšpekčnej služby.
Právny štát sa bude dať budovať len mimo dosah a chápadlá politikov s príslušenstvom.
Ďalšia, nová a opakovaná voľba kandidátov na sudcov ústavného súdu má byť vykonaná na 42. parlamentnej schôdzi s jej začiatkom 18. februára.
Predseda parlamentu Andrej Danko zvažuje tajnú voľbu. Pristúpenie na tajnú voľbu nie je v prípade doplnenia a kreovania ústavného súdu výdobytok demokracie ale ústupok od nej a jej úpadok.
Slovenskému parlamentu hrozí, že sa zacyklí a zablokuje. Vtedy príde na rad prezident. A občania (rozpustenie parlamentu a nové, predčasné voľby).
Ústavný súd nie je NKÚ.
Pekne pozdravujem. :-)
Juraj Režo alias notorickyobcan

P.S. Môže to anticipovať aj budúcu očistu verejnej politiky od “politikov” a ochranu štátu pred “politikmi”?

Paradoxy slobody a demokracie
Anonymný občan chce z utajenia verejnú neanonymnú voľbu.
Verejné diskusie ale nie sú voľby.
Kto aj v tomto urobí poriadok?
Na čo sa tu hráme?
https://www.hlavnespravy.sk/pellegrini-nesuhlasim-tym-sa-smer-zachoval-pri-volbe-sudcov/1671001

  • SlabéVýborné (+2 skóre, 2 hlasov)
    Loading ... Loading ...
  • pošli na vybrali.sme.sk
  • Zdielať

Ďalšie články autora:

Login

Ešte nemáte svoj účet?