Publikované: 12.08.2016

Petícia ohľadne mostu VSS bola úspešná

Keď prišli odpovede z Ministerstva dopravy a Polície SR, tak som na svojom facebookovom profile sľúbil, že sa k tomu podrobnejšie vyjadrím. V krátkosti však najprv zopakujem priebeh udalostí. Od roku 2009 upozorňujem na neštandardne riešenú rýchlostnú komunikáciu v Košiciach od Zeleného dvora až k železiarňam. Najhorší a zároveň najvyťaženejší úsek je most VSS. Po mnohých kolapsoch som minulý rok žiadal kompetentné úrady o ich vyjadrenie. Odpovede síce prišli, ale v podstate nikoho to netrápilo, ako to na moste VSS funguje. Po kolapse v apríli, kde som uviazol aj ja na zhruba hodinu, som sa rozhodol, že sa spustí petícia. Vyzbieralo sa takmer 1200 podpisov a v priebehu 6 týždňov sme ju aj odoslali na všetky kompetentné úrady.

Prekvapenie prišlo v polovici mesiaca Júl, kedy najprv Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach zareagovalo, že úsek je citlivo a pravidelne monitorovaný pre zabezpečenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Následne prišla odpoveď z Ministerstva dopravy, kde sme sa dozvedeli niekoľko zásadných vecí.

Petícia bola nielen prijatá a zaznamenaná, ale došlo aj k tomu, že sa ňou zaoberali. Neviem ako to funguje s ostatnými petíciami na Slovensku, ale mám pocit, že je to pre viacerých iba nejaká forma tlaku, ktorú väčšinou úrady síce vezmú na vedomie, ale nič sa nezmení. V tomto prípade je však reakcia iná a to už len preto, že sa vďaka tejto petícii 7.7.2016 konalo pracovné stretnutie v Košiciach, kde boli zástupcovia kompetentných úradov a to dokonca aj priamo z Bratislavy. Stretnutie trvalo niekoľko hodín a na ňom bola celá vec prediskutovaná a navrhli sa ďalšie kroky a riešenia.

1. Čo sa týka tohto prvého bodu petície ohľadne rýchlosti a zákazu jazdy nákladných aut v ľavom jazdnom pruhu, tak po tomto stretnutí je navrhnuté zníženie rýchlosti hlavne od napojenia Alejovej v smere na Prešov. Taktiež sa má zakázať jazda autám nad 12t v ľavom jazdnom pruhu.

2. V druhom bode sme chceli lepšie nastavenie svetelnej križovatky pod mostom VSS obzvlášť v smere na Maďarsko. Tu je odpoveď jasná, celá križovatka pod mostom sa bude rekonštruovať. Až po rekonštrukcii je možné uvažovať nad dynamickou svetelnou signalizáciou. Trochu sa ale pozastavím nad rekonštrukciou, ktorá sa už v najbližších týždňoch začne. Opravená križovatka pod mostom môže trochu pomôcť a to tým, že autá budú vedieť prechádzať plynulejšie, keďže prechody cez koľajnice budú lepšie prechodné. Taktiež zjazd z mostu VSS v smere do centra, alebo na Maďarsko je dosť veľký problém. Mnoho ľudí mi písalo, že stačí dole posunúť chodník viac vpravo, aby sa dalo prechádzať okolo stojacích aut v smere na Maďarsko. Je tam však veľký problém s pozemkami, čiže posúvať chodník je problém. Čo však vyrieši rekonštrukcia je to, že celý ten zjazd z mostu VSS bude mierne rozšírený viac vľavo. To znamená, že ak to realizátor rekonštrukcie dodrží, mal by byť zjazd o niečo priepustnejší aj pre tých, ktorí z mostu VSS smerujú do centra mesta.

3. V treťom bode sme navrhli vodiace prahy a ak to je možné, tak dokonca panelové prvky. Po stretnutí je nakoniec na moste navrhnutý vodiaci prah na oddelenie protismerných pruhov. Ako sme požadovali, bude sa riešiť aj nevyspytateľné pripájanie aut ktoré sa predbiehajú v pripájacom pruhu obzvlášť z Alejovej ulice a taktiež od Barce v smere na Prešov. Konkrétne tam by mali byť osadené dopravné zariadenia Z4e, ktoré nepovoľujú jazdu v nežiaducom úseku. Pre panelové prvky by sa musel urobiť statický posudok mosta a taktiež jeho možnosti z pohľadu jeho šírky.

4. Požadovali sme vykonať štúdiu o možnostiach rozšírenia mosta do budúcnosti. Aktuálne je to naozaj hudba budúcnosti. Síce mesto má spracovaný strategický materiál, kde sa počíta s riešením priepustnosti dopravy v tomto úseku, či sa to však bude nejakým spôsobom riešiť je teraz otázne. Každopádne, bolo by nutné buď riešiť nový mostný objekt, alebo rozšírenie spoločne s dobudovaním ďalších pilierov mosta.

5. K asistencii policajtov som sa už vyjadril vyššie na základe ich priamej odpovede.

6. Rozšírenie Slaneckej cesty je doslova už rozprávka podobná ako dobudovanie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc. Žiadali sme aj o posun v tomto projekte a musím vás sklamať, tak skoro sa rozširovať nebude. Aktuálne sa upravuje projektová dokumentácia rozšírenia cesty, rieši sa vysporiadanie pozemkov a až potom sa môže v rámci fondov a ďalších zdrojov pristúpiť k samotnému rozšíreniu cesty. Ak toto vezmeme do úvahy, budeme oslavovať pokiaľ bude cesta rozšírená do roku 2020.

Čiže ešte raz si to zhrnieme:

- Má byť znížená rýchlosť na 70 km/h hlavne v smere na Prešov.
- Zakáže sa jazda nákladných aut nad 12t v ľavom jazdnom pruhu.
- Mali by pribudnúť vodiace prahy na oddelenie protismerných pruhov na moste.
- Je v pláne pridanie dopravných zariadení na konci pripájacích pruhov, proti nekontrolovanému výbehu vozidiel na rýchlostnú komunikáciu.
- Uvažuje sa o dynamickej svetelnej signalizácii pod mostom VSS.
- Polícia vo zvýšenej intenzite sleduje dopravnú situáciu na moste VSS.

Pripravuje sa projektová dokumentácia, kde by mali byť zapracované aj tieto návrhy. Každopádne prvých zmien na moste VSS sa môžeme dočkať najskôr v septembri – decembri.

Mesto sa samozrejme snaží o to, aby v Košiciach fungovala integrovaná doprava a taktiež aby sa pre dopravu v meste používali bicykle. To však nič nemení na tom, aby sa mohla zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v danom úseku cesty, ktorú ma aktuálne na starosti NDS a.s.

A ak vám informácia unikla, rýchlostná komunikácia v Košiciach vrátane mostu VSS bude po dobudovaní vonkajšieho juhovýchodného obchvatu preklasifikovaná na bežnú cestu 1 triedy. Kedy to ale bude je naozaj otázne, pretože pomaly každý mesiac sa menia termíny začiatku výstavby jednak juhovýchodného obchvatu, ale aj úseku D1 Budimír – Bidovce.

Na záver mi neostáva nič iné iba sa ešte raz poďakovať všetkým, ktorí petíciu podpísali. Taktiež musím  poďakovať profesionálnemu prístupu NDS a.s., Ministerstva dopravy SR, Mesta Košice, Polície a nechcem zabudnúť ani na dopravného inžiniera Pavla Titla.

Pevne verím, že aspoň takouto formou sa trochu situácia v tomto úseku zlepší. Samozrejme veľa záleží aj od nás vodičov.

 Na záver si tu dovolím zdieľať odkazy na medializované informácie počas priebehu celej veci:

 

Medializované informácie po spustení petície:

Košice: Dnes http://www.kosicednes.sk/peticia-za-riesenie-dopravy-moste-vss/

Rádio Košice https://youtu.be/asDmNd9XISc

TV Košice https://www.tvkosice.sk/video/572085604526ca2591803ecc

TV Naša http://www.nasa.sk/kratke-spravy/kratke-spravy-17-5-2016/

Čas.sk http://www.cas.sk/clanok/401506/kosicania-opat-uviazli-v-kolonach-banalna-nehoda-upchala-cele-mesto/

Korzár http://kosice.korzar.sme.sk/c/8178641/peticia-kosicanov-vyrieste-most-vss-a-slanecku.html

Košice24 http://kosice.dnes24.sk/kosicanom-dosla-trpezlivost-a-spisali-peticiu-usek-je-znamy-najma-zapchami-reakcia-policie-vnutri-foto-237463
Medializované informácie po odoslaní petície:

TV Košice: https://www.tvkosice.sk/video/57595a064526ca4952b6c8f4

Rádio Košice: https://youtu.be/sx3HPXpwEjM
Odkazy na medializované informácie po odpovediach z úradov:

Košice: Dnes http://www.kosicednes.sk/poziadavky-peticiarov-urady-i-policia-uznali/

TV Košice https://www.tvkosice.sk/video/578e1b0c4526ca4e19d2c3fe

TV Naša http://www.nasa.sk/spravy/videoministerstvo-dopravy-vyhovelo-peticiarom/

Rádio Košice https://youtu.be/B4POQV9BZ_k

Korzár: http://kosice.korzar.sme.sk/c/8223323/rezort-dopravy-napisal-recept-na-riesenie-kosickeho-mosta-vss.html

Korzár http://kosice.korzar.sme.sk/c/8222279/narodna-dialnicna-opravi-most-aj-podchod-pri-vss.html

 

Samotná petícia tu: http://www.peticie.com/ziadame_riesit_most_vss_a_slanecku_cestu

 

 

  • SlabéVýborné (+1 skóre, 1 hlasov)
    Loading ... Loading ...
  • pošli na vybrali.sme.sk
  • Zdielať

Ďalšie články autora:

Login

Ešte nemáte svoj účet?