Publikované: 23.06.2013

Stáť za bránami škôl…

Každý tým musí prejsť. O niekoľko dní zazvoní za týmto školským rokom zvonec a školáci zvolajú: „hurááá prázdniny“. Pre niekoho prázdniny, pre niekoho štartovacia čiara jeho produktívneho života.

Aká bude? Kde ju začať? Doma? V hlavnom meste? V zahraničí?
Stredoškolákom a ani vysokoškolákom, ktorí sú odhodlaní získané vedomosti akademického vzdelania odovzdať potenciálnym zamestnávateľom vôbec nezávidím. Zamestnávateľov niet.
Do roku 1989 chrlili školy odborníkov z každej oblasti, ktorí prešli akou-takou brigádou či praxou.

Pred nedávnom som sa rozprávala s inžinierkou ekonómie (skončila VŠ pred 5 rokmi). S iskriacimi očami šťastia v spomienkach rozprávala ako milovala stredoškolské, septembrové a októbrové zemiakové brigády. Rozprávanie zakončila vetou: „všetky tie zemiačniská odvtedy spustli, už po nich niet ani chýru“. Čoho je človek schopný? Všetkého! Dokáže všetko, čo si zaumieni; vytvoriť, ale zároveň zničiť. Prečo? Pretože rozhodnutím teoretických odborníkov ekonomika a poľnohospodárstvo nášho štátu sa stali neekonomickými. Chybou systému zanikli remeslá a povolania pre všetky odvetvia hospodárstva. Školy ponúkajú viac vzdelania v informačných technológiách, všeobecných oblastiach bez bližšej špecifikácie. Na ich krídlách vyrástol mega európsky voľný trh pracovných síl, ktorí ponúkne prácu pre zahraničných investorov. Niektorým zaujímavú, iným menej atraktívnu, záleží od šťastia. Absolventi sú nabití teóriou, realitu pracovného miesta si nevedia predstaviť. Ak sa pýtam uchádzačov o zamestnanie, čo chcú robiť, odpoveď je zarážajúca: „hocičo“. Obávam sa toho, že všetci, ktorí vstúpia do svojho produktívneho života víziou „hocičo“, budú len bezcieľne blúdiť životom.

O niekoľko dní začne ekonomická migrácia mladých ľudí. Kde skončia? V náručí dravcov, ktorým sme ponúkli priestor bohatnúť na našom území. V náručí tých, ktorí budú ryžovať na ich závislosti.

Je na škodu veci, že školský systém aspoň sčasti nerieši otázky samostatnosti a zodpovednosti za život jednotlivca a nepripravuje študentov na ekonomickú nezávislosť.

  • SlabéVýborné (+1 skóre, 1 hlasov)
    Loading ... Loading ...
  • pošli na vybrali.sme.sk
  • Zdielať

Ďalšie články autora:

1

Komentárov 1 - 1 z 1Na začiatok« PredchádzajúciNasledujúci »Na koniec
  1. Juraj Poláček

    toto je tema ktora nie je sexi. Nikto nechce pocut ze sociologov skratka nepotrebujeme. Ze mame nedostatok strednych odbornych kadrov, ze sa studentom nechce ucit a tak su technicke odbory nedostatocne naplnene a aj tie su castokrat zbytocne, kedze kvalita vyuky je pofiderna… Namiesto 10percent gymnazii ich mame 35percent atd.

    1. Katarína Kellnerová

      Áno, Juraj, máte pravdu, táto téma nie je sexi, ale bolo by chybou nepoukázať na nedostatky systému. Strčiť hlavu do piesku nie je riešením… ani sadnúť si pred televíznu obrazovku a hromžiť, to nepomôže nikomu. Pred revolúciou gymnázia boli prípravou na VŠ, ostatné str. školy sa špecializovali na to, aby spoločnosti vyučili odborníkov. Dnes o tom nemôže byť ani reči. Absolventi vedia všetko a nič, preto chcú robiť “hocičo”. Za všetkým sú peniaze.

Komentárov 1 - 1 z 1Na začiatok« PredchádzajúciNasledujúci »Na koniec
Login

Ešte nemáte svoj účet?