Publikované: 21.11.2014

Mistral

Vážení čitatelia, rozhodol som sa predložiť Vám článok k dokončeniu ktorého sa akosi neviem dostať. Chýba mi čas a článku  obchodno-politický rozmer. Technicko-strategicko-taktická kapitola je spracovaná a aby práca nevyšla navnivoč, rozhodol som sa uverejniť ju samostatne. Myslím si, že v období kulminácie “problému Mistral” by Vás mohla zaujímať.

 

Celé sa to začalo v auguste 2009, keď ruské médiá priniesli správu, že krajina pristúpila k radikálnemu kroku a plánuje kúpiť francúzske obojživelné výsadkové lode triedy Mistral. Náčelník generálneho štábu, gen. Nikolaj Makarov povedal: Rokujeme o zakúpení jednej lode v súčasnosti a plánujeme zaobstaranie ďaľších troch-štyroch postavených v spoločnej spolupráci v Rusku. Kontrakt nakoniec podpísali na dve lode postavené vo Francúzsku s možnosťou ďaľších dvoch postavených v Rusku. V decembri 2010 vydali prezidenti Ruska a Francúzska Dmitrij Medvedev a Nicolas Sarkozy spoločné vyhlásenie: “Konzorcium francúzskej spoločnosti DCNS a ruskej lodiarskej korporácie vyhralo medzinárodný tender na dodávku dvoch helikoptérových nosičov. Najprv budú spoločne postavené dve lode a ďaľšie dve v budúcnosti.” Francúzsko v tej dobe malo vo výzbroji 3 lode tejto triedy.

Lode triedy Mistral môžu niesť viac ako 16 helikoptér, vrátane útočných ako francúzsky Tiger, alebo ruský Ka-50/52. Ich hlavná úderná sila spočíva v štyroch vyloďovacích plavidlách, alebo dvoch stredných vznášadlách, na palube môžu niesť obrnené vozidlá, tanky a vojakov určených k vylodeniu. Plavidlo je vybavené 69 posteľovou nemocnicou, ktorá môže byť podla potreby rozšírená aj do iných priestorov, zahŕňa aj plne vybavenú operačnú sálu, plavidlo taktiež môže byť použité ako veliteľská základňa. Mistral normálne pojme 450 vyzbrojených vojakov po dobu prevyšujúcu 6 mesiacov, môže však narásť na 700 jednotiek, alebo evakuovaných počas kratších časových periód. Kapacita plavidla je rozšíriteľná v núdzi použitím ďaľších zodpovedajúcich lodných priestorov. Veliteľská sekcia je nerozšíriteľná, avšak disponuje pracovnými stanicami pre 150 členov personálu. Kapacita autoskladu je 2650 m2 a pojme 60 kolesových vojenských vozidiel, alebo 46 vozidiel a 13 tankov strednej veľkosti. Alebo 40 tankov (napríklad T-90) plus príslušnú muníciu. Rusi chcú toto plavidlo práve kvôli jeho prispôsobivosti a niektorí ich susedia z tohto kroku majú obavy.

Ruský systém riadenia boja bude inštalovaný na palubu vo Francúzsku. Komunikačný systém bude integrovať ruské komunikačné vybavenie s francúzskym. Niektoré zariadenia budú inštalované v Rusku. Radar je francúzsky. ESM (electronic support measures, detect and pinpoints incoming radar emissions) nie je plánovaný. Preinštalácia samoobrany (AK-630, Gibkha) bude urobená vo Francúzsku. Montáž zariadení bude dokončená v Rusku po dodaní. AK-630 systém sú radarom riadené guľomety používané pre blízku obranu. Vladivostok bude niesť dva. SA-N-10/Gibkha 3M-47, tieto štvornásobné nosiče (vypúšťače) budú osadené raketami krátkeho doletu SA-24Grinch/9K338 Igla-S. Štyri DP-65 anti sabotérske granátomety budú chrániť okolie lode. Najväčšia zmena by mala nastať na vzdušnom krídle pre 30 helikoptér,  namiesto pre 16. Ale to môže byť prelud. Prirodzeným spôsobom môže narásť na okolo 18 strojov (podľa rozmeru).

Prirodzene, počasie je prvá priorita. Operácie v Pacifiku a Severnej flotile budú požadovať ochranu proti ľadovým škodám, čo môže stlačiť vnútorný priestor a časť pristávacej plochy bude potrebovať viac odmrazovania. Pre ruských námorníkov je najdôležitejších viac základných vecí: teplá voda na sprchovanie, komforná rozloha kajút atď…

 

Ruské rozhodnutie obstarať loď tejto triedy reprezentuje rozšírenie niektorých väčších trendov a prinesie námorné zmeny na viacerých frontoch: strategických, taktických a priemyselných.

Stratégia: Prvá vec, je to vôbec prvá dôležitá dohoda o dovoze zbraňových systémov od rozpadu Sovietskeho zväzu v roku 1991 a samosebou, obrovský posun vpred. Druhá veľká zmena, je súčasný zaobstarávací program vojenskej techniky do r. 2015. Jasné, ruské myslenie sa mení. Pacifik sa stáva kritickou strategickou scénou a Rusko kladie strategický dôraz aj na svoje záujmy vo východnom Stredomorí. Lode triedy Mistral vyhovujú obom podmienkam. Veľká vrtuľníková aviačná rola, ako aj obojživelné vylodenie a podpora jednotkám posúvajú ruské schopnosti v oboch oblastiach. Vo februári 2011 bolo navrhnuté, aby prvá z dvoch lodí bola umiestnená práve do Tichomorskej flotily blízko Vladivostoku. V roku 2014 po pričlenení Krymu do RF, občianskej vojne na Ukrajine Moskva hovorí o bázovaní lodí v mestách menovkyniach. Vladivostok a Sevastopoľ.

Taktika: Kontrola prímorských regiónov, zahŕňajúca rozľahlé ruské pobrežia, zóny ako Baltické more, väčšinu Čierneho mora a vplyv pozdĺž Blízkovýchodného pobrežia je závislý najmä na helikoptérach a UAV. Ruské námorné schopnosti sú limitované v týchto arénach a počas nedávnej vojny s Gruzínskom zlyhali práve v kontrole Gruzínskeho pobrežia.

Ruské Mistraly budú niesť obslužné helikoptéry Ka-29K a námorné prieskumno-útočné Ka-52K Alligator, vyzbrojené strelami vzduch-vzduch môžu byť extrémne nepríjemné pre nepriateľa. Ďaľšie možnosti zahŕňajú protiponorkové helikoptéry, nosiče radarov pre systém včasného varovania a UAV. Keď tento mohutný aviačný úder je kombinovaný s vyloďovacími schopnosťami, ponúka Rusku novú dimenziu vedenia bojových operácií a vplyvu na ne.

Priemysel: Ďaľší aspekt zmeneného myslenia vlády je priemysel. Ruské lodiarstvo je ťažko skúšané. Dôležité lodiarske spoločnosti skrachovali na komerčných projektoch a fiasko, ako znovu uspôsobenie lode Admirál Gorshkov pre Indiu zanechalo čiernu stopu na svetovej reputácii ruského obranného priemyslu. Akákoľvek loď triedy Mistral postavená v Rusku môže reprezentovať projekt aký Rusko nevidelo viac ako dekádu – to je dôvod prečo sa stavba uskutoční vo Francúzsku. Fakt, že Rusko diskutuje o nákupe Mistralov indikuje určitú nízku sebaistotu v ruské lodiarstvo.

Na druhej strane, požiadavka na nákup môže byť príležitosť pre lodiarov. Výstavbe v Rusku bude predchádzať tréning vo Francúzsku. Ak inžinieri a projekt-manažéroví experti prinesú do domácich lodeníc skúsenosti získané vo Francúzsku, môže to byť kľúčovým krokom k oživeniu ruského námorno vojenského sektora, ktorý bol zdecimovaný po skončení Studenej vojny.

 

 

Krátené a upravené zo zdroja: Defenceindustry

 

  • SlabéVýborné (-1 skóre, 1 hlasov)
    Loading ... Loading ...
  • pošli na vybrali.sme.sk
  • Zdielať

Ďalšie články autora:

Login

Ešte nemáte svoj účet?