Od partokracie k ľudovej občianskej moci
Za daného stavu vecí Tripartita funguje alebo nefunguje. Aktuálna ukážka – lekári, pediatri, oprávnené náhrady a dotácie samosprávam. V štáte má exekučnú moc vláda, ako vrchol trojuholníka vláda-odbory-zamestnávatelia. Vláda sa tlakom odborov a zamestnávateľom podvolí alebo nepodvolí… dotknuté subjekty nemajú žiadne nástroje na vymožiteľnoť práva a prostriedky na dosiahnutie účelu zákroku formami protestov; verejné zhromaždenia, štrajky a výpovede vynútené režimom, systémom a správaním vlády, sú ako právo ľudsky a občiansky nedôstojné; ústava ale pozná inštitút občianskeho odporu v Čl. 32 základného zákona štátu ako krajnú možnosť…
Tripartita zahŕňa aj ZMOS a SK8 ale aj zastúpenie ďalších oprávnených sociálnych skupín, s právom podielu na moci a vládnutí, mienim ad hoc spolkov, združení, asociácií, komôr, napr. Jednoty dôchodcov, združenia lekárov, zdravotníkov, za školstvo, priemysel, poľnohospodárstvo a vedu…
Namiesto pojmu Tripartita (Združenie Pán občan) ktorá ako nástroj pre vyjednávanie s vládou ostane, na parlamentnej úrovni navrhujem návrat k pojmu NÁRODNÝ FRONT zastúpený v ľudovom občianskom sneme (ako pars pro toto a totum pro parte/časť za celok a celok za časť). Jednotlivé politické subjekty zastupujú len časť (pars) partikulárnych záujmov, nie celok (totum).
Odbory, zamestnávatelia, ZMOS a SK8 a ďalšie skupiny, zo zákona o spolkoch a združeniach, v rámci národného ľudového občianskeho frontu, prostredníctvom nimi volených a delegovaných zástupcov majú právo podieľať sa na moci a vládnutí prostredníctvom zákonodarnej moci v Občianskom sneme. Občiansky snem posúdi oprávnenosť ich návrhov…
Vláda rovná sa výkonná moc (exekutíva) vzišlá z parlamentu, či Občianskeho snemu. Povinná je riadiť sa zákonmi prijatými parlamentom/občianskym snemom.
Navrhujem štruktúru súčasného parlamentu rozobrať na súčiastky a vyskladať nový, na princípe občianskeho snemu, ktorého súčasťou bude občiansky volené zastúpenie delegovaných a volených zástupcov Národného frontu v občianskom sneme. Moje špecifikum: Odpor voči systému politických strán a hnutí a vláda bezmála totalitnej partokracie. Pluralitný systém nevidím v pluralite politických subjektov ale z ústavy a zákona (!) oprávnených občianskych spolkov a združení…
V občianskom sneme s odkazom na uvedené vyššie, nevidím dôvod pre účasť politických subjektov v parlamente/občianskom sneme, a vo finále zmeny systému pre existenciu politických subjektov v parlamente/občianskom sneme, tobôž pre dvojkomorový parlament/občiansky snem (dolná komora politické subjekty, horná, občania). Mám to za „úhybný manéver“ politickým subjektom a odklon od podstaty zmeny spoločensko-politického systému na Slovensku. Odmietam aj ako prechodný stav k úplnej zmene, ktorá u mňa predstavuje toto: Odmietam západný typ pluralitnej parlamentnej zastupiteľskej demokracie prostredníctvom politických subjektov. Práve politické subjekty sú kľúčovou prekážkou trvale udržateľného rozvoja spoločnosti v rámci národného štátu Slovensko. Treba ho v parlamente/občianskom sneme nahradiť širokým zastupiteľským národným ľudovým občianskym frontom.
Navrhujem občiansky snem, ním voleného predsedu snemu, snemom, volenú štátnu radu (starších zboru) ňou volenými odbornými rezortnými komisiami s príslušenstvom, radou voleného predsedu štátnej rady. Predseda štátnej rady bude cez ich ministrov riadiť jednotlivé rezorty. Deľba moci v štáte ostane nezmenená. Slovensko ostane republikou a parlamentnou demokraciou. Poznámka: Hlava štátu sa smerom dnu i von bude riadiť „ťahákmi“ a povereniami od predsedu štátnej rady. Vylučujú sa jej osobné prezidentské iniciatívy.
Zmena systému musí byť celostná (gestalt) nie polovičná, nie úkrok ale celý krok. Podpora politických strán a hnutí a s ňou systému partokracie, je kolaborácia so systémom. Odkaz na Dominik Tatarka: Démon súhlasu. Však sa pozrite, čo vyvádzajú! Máte ich ako na dlani! Toto ste chceli v 89-tom? Toto?! Počúvate ich vo vzájomných politických debatách? A to ešte príde koniec augusta a september! O koho im ide? O vás alebo o ne? Toto nie je ich politický predvolebný boj za vás ale za nich a ich moc!!!
A to chcete znova a znova voliť politických profesionálov?
Slovensko dnes na zmenu spoločensko-politického systému posilnením občianskej demokracie nemá vytvorené ústavné podmienky. Navrhujem komplexné sfunkčnenie demokracie posilnením priamej účasti spoločnosti na moci a vládnutí. Návrh nezavádza priamu demokraciu ale rovnosť (dualizmus) v dichotómii zastupiteľská a priama demokracia. Sfunkčnením demokracie treba rozumieť rovnaké ľudsko-občiansko-politické vyrovnané zaobchádzanie s inštitútom Čl. 2 (1) „Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.“
Ústavná veta znamená parlamentné alebo voľby do zastupiteľských zborov občianskych snemov na úrovni samosprávnych krajov, okresov, miest a obcí Slovenska, voľby alebo ľudové hlasovanie (súčasná ústava v Čl. 93 ho označuje ako Referendum). Celé zle! Ponúkam zmenu názvu Referendum na Ľudové hlasovanie. Do Ústavy SR ho treba zaviesť ako široký nástroj kontroly a participácie ľudu na moci a vládnutí, ako obligatórne referendum (taxatívne vymenované štátne referendá vo veciach vnútorného a vonkajšieho národno-štátneho záujmu; medzinárodné zmluvy, dohovory, dohody; možno ich upraviť alebo zrušiť), fakultatívne referendum (v súčasnosti dikcia čl. 93 (2) Ústavy SR: „Referendom sa môže rozhodnúť aj o iných dôležitých otázkach verejného záujmu, včítane referenda o skrátení volebného obdobia a predčasných voľbách)“ a plebiscit (ľudové hlasovanie ad hoc podľa potreby vo verejnom záujme na všetkých samosprávnych úrovniach k zamýšľaným vládnym, parlamentným a aktom na všetkých troch stupňoch od štátnej vládnej úrovni a úrovni nižších obecných samospráv). Obligatórne a fakultatívne referendum majú právny účinok ústavného zákona, plebiscit má voči zastupiteľstvu a vláde charakter a účinok názoru a odporúčania bez právneho účinku.
K ústavnému: „Slovensko sa neviaže na žiadne náboženstvo ani ideológiu“ v časti ideológia písal som tu.
USA, EÚ, politické subjekty plus západní a slovenskí západniarski liberáli a liberálni demokrati budú vrieskať. Ide o precedens. Nebojme a nevyhýbajme sa precedensom. Poznámka: Kdesi som čítal, že práve Slovensko má, môže a ak bude chcieť, stane sa tým precedensom vo svete slovanstva.
Žiadny návrat k socializmu (mimochodom: socializmus nemá nič spoločné s komunizmom; s ním a ultra totalitným režimom majú spoločné výstupy WEF/Klaus Schwab/Davos. A Čína). Naopak, plné rozvinutie základných práv a slobôd, počnúc právom na dôstojný život od počatia po prirodzenú smrť, s právom mať, vlastniť… a tak ďalej…
Slovensko potrebuje novú druhú ústavu. Pri jej tvorbe nie je zaujímavé členstvo Slovenska v EÚ, NATO a transatlantických štruktúrach či viazanosť medzinárodnými zmluvami, dohodami, dohovormi, ale národno-štátny záujem Slovenska.
Pekne pozdravujem.
Juraj Režo alias notorickyobcan
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!