Registrácia
Prihlásenie
  • Úvod
  • Podnikanie
  • Zdravie a krása
  • Cestovanie
  • Právo
  • Šport
  • História
  • Veda a Technika
  • Ekonomika
  • Rôzne
  • Prihlásenie
  • Registrácia
  • Menu Menu

Vrtieť psom alebo slovenská mediálna ilúzia

Rôzne
Počet zobrazení: 10

Realita a mediálny obraz sú dva svety

Poznáte film “Vrtieť psom”?
Začína sa hláškou: Prečo pes vrtí chvostom? Pretože pes je chytrejší ako jeho chvost. Ak by bol chytrejší chvost, vrtel by psom on. Film hovorí o tom, ako môže pár ľudí prostredníctvom mediálnych trikov (vymyslená vojna a teroristická hrozba) manipulovať verejnou mienkou a ovplyvňovať tak výsledok volieb. Teda ako môže v súčasnej dobe chvost vrtieť psom…

Po júnových parlamentných voľbách som sa pozeral na politické dianie na Slovensku čiastočne zvnútra a čiastočne prostredníctvom médií. Musím povedať, že to je často veľmi odlišný pohľad. Mediálny svet si akoby vytváral vlastnú realitu. Zatiaľčo noví ministri sa od ráno do večera borili s prevziavaním ministerstiev a poslanci s novými povinnosťami, médiá písali o Sulíkovej košeli s krátkymi rukávmi a výlete do Salzburgu.
Už vtedy som začal rozmýšľať o napísaní článku o tomto do očí bijúcom rozdiele. Definitívne som sa rozhodol po udalostiach v Devínskej Novej Vsi. Tam sa, podľa médií, z 15-ročného narkomana, ktorý mal vystrieľať susedov, dílerov drog, nakoniec vykľulo niečo celkom iné. 50-nik, ktorému susedia roky strpčovali život a ktorému jedného dňa rupli nervy. Možno. Na konečnú verziu by som tiež nevsadil po tejto skúsenosti. Pritom v priebehu udalosti každá jedna správa vyzerala reálne – minimálne po pocitovej stránke. Informačná hodnota väčšiny týchto správ však bola nulová, resp. mínusová. Jednoducho to bola väčšinou fikcia majúca máločo spoločné s realitou.

Keď som si prednedávnom otvoril Facebook, do očí mi padol  intenzívny dialóg medzi redaktorom istého nemenovaného denníka a Martinom Chrenom. V článkoch v novinách sa opakovane písalo o tom, že „Chren sa odmieta vyjadriť“. V dialógu sa Martin Chren o.i. pýtal, prečo v článkoch nie sú fakty, ale zámerne prekrútené skutočnosti a prečo, napriek tejto komunikácii, sa píše, že odmieta odpovedať.
Bol to exemplárny príklad, ako sa dá úmyselne takáto moc – vytvárať inú realitu než skutočnú – zneužiť. A tiež príklad toho, že u nás sa s tým často okolky nerobia. Tak ako neboli zábrany robiť čokoľvek v našej politike, neboli ani v médiách. V súčasnosti starých politikov vytláčajú noví. Našťastie, aj v médiách sa našla opozícia k manipulatívnym článkom. Tiež je treba povedať, že Trend, ktorý s týmto prípadom prišiel prvý, k tomu pristupoval objektívne.

Médiá dokážu spraviť netvora takmer z kohokoľvek. Stačí len zopár manipulácií, nedostatok morálky a pokojne sa dá zvoziť pod zem aj osoba, ktorá celý život obetovala pre iných – ako matka Tereza. Dajme si príklad ako.
Pochádza z Albánska – krajiny pašerákov drog a obchodu s „bielym mäsom“. Máme tu teda podozrivý pôvod. Matka Tereza prijímala aj rôzne finančné dary a rozhodne ich minutie a pôvod nie sú dostatočne zdokumentované. Išlo teda o „pochybné financovanie svojich aktivít“. Ďalej, nie všetkým ošetrovaným sa pomohlo a mnohí bohužiaľ aj zomreli (ošetroval sa AIDS, tuberkulóza, lepra…). Sú tu teda „záhadné úmrtia za nevyjasnených okolností“. No a ako čerešnička na torte by rozhodne svojím oblečením „šokovala protokolistov“. Vysoko postavení politici, či komisári OSN, OBSE a neviem čoho všetkého sa predsa neprijímajú v šatke a handrovom obleku.
Veľa podobných obvinení naozaj padlo, aj keď každý si asi túto ženu pamätáme vo výnimočne dobrom svetle. Keď však účelovo vyberiete iba negatívne veci a aj to v neobejktívnej forme a kontexte, viete aj z pozitívnej ikony urobiť pravý opak. Ak len chcete, máte motiváciu a nemáte morálku.
Pritom médiá sú potrebným strážcom demokracie a odhaľovanie politickej korupcie je ich záslužnou úlohou. Obvzlášť tam, kde zlyhávajú štátne inštitúcie. A práve preto je potrebné, aby médiá o podozrivých veciach písali. Ale s cieľom poskytnúť čo najviac informácií. Pokiaľ bude písanie selektívne, niekomu sa dopredu oznámi, že ho chcú „odstreliť“ a bude nasledovať manipulatívna kampaň, tak takáto úloha médií bude prevrátená naruby.  Následne ľudia nebudú veriť médiám ani vtedy, keď ich obsah bude korektný. Našťastie, ku „Kauze Hayekovci“ sa začali vyjadrovať aj novinári, ktorým manipulácia s faktami prekáža, a snažili sa priniesť kritické, ale objektívne hodnotenie. To je dobré znamenie toho, že aj na našom malom území funguje konkurencia. A keď si napríklad niekto, komu člen vlády siahol na jeho biznis so štátom, „predplatí“ kampaň, aby ho zdiskreditoval a „znefunkčnil“, tak to nemá automaticky vyhraté. Otázkou je, či bude vývoj v mediálnej sfére smerovať k zlepšeniu, alebo či prevládnu ciele rôznych ekonomických záujmových skupín a médiá sa budú snažiť „vrtieť psom (rozumej štátom, politikou)“ podľa nich.

Články a vyjadrenia k téme “Hayekovci”:

  • O projektoch Hayek Consulting
  • Prečo stojíme za Chrenom
  • Paranoja
  • Vyjadrenie Hayekovcov
  • Komentár Štefana Hríba
  • Hayek fooling
  • Boj o Ivetu Radičovú
  • Politológ pre HN: Ustúpiť musí Radičová
  • Hayekovci vyhrali medzinárodný tender. Vo vestníku nie je
9. októbra 2010/0 Komentáre
Zdielať na
    https://www.blogovisko.sk/wp-content/uploads/2023/12/fallback-scaled-1.jpg 1965 2560 Jozef Rajtar https://www.blogovisko.sk/wp-content/uploads/2023/12/logo.svg Jozef Rajtar2010-10-09 00:00:002010-10-09 00:00:00Vrtieť psom alebo slovenská mediálna ilúzia
    0 komentárov

    Zanechajte komentár

    Chcete sa pripojiť k diskusii?
    Neváhajte prispieť!

    Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

    Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

    O autorovi

    • O autorovi:
    • Posledné články
    Jozef Rajtar

    Rád cestujem, čítam knihy a zaujímam sa o spoločenský život. Písaním chcem podnietiť ľudí skúmať viac svet okolo seba a k aktivite v spoločenských veciach.
    Zakladajúci člen SaS

    • Kúpite 17 bytov za 1 euro?
    • Fico nie je nakoniec ani marketingový mág
    • Toto vytrhne Ficovi stoličku spod korupčného zadku!
    Obľúbené
    • Aký zmysel má zápis do zoznamu hospodárskych subjektov...16. októbra 2023 - 0:00
    • Ako získať verejné zákazky?27. novembra 2023 - 0:00
    • Obamov boj s časom o záchranu amerického dolára17. januára 2010 - 0:00
    • Fazety alebo korunky? Kedy sa čo oplatí a pre koho sú...25. mája 2025 - 12:41
    Nedávne
    • Fazety alebo korunky? Kedy sa čo oplatí a pre koho sú...25. mája 2025 - 12:41
    • Zubný úraz u dieťaťa – ako rýchlo reagovať?21. mája 2025 - 15:27
    • Čo robiť pri náhlej bolesti zuba?18. mája 2025 - 13:49
    • Prečo je dôležité ošetriť zubný kaz včas?13. mája 2025 - 13:24
    Závlaha

    Ďalšie články autora: Jozef Rajtar

    Kúpite 17 bytov za 1 euro?

    Kúpite 17 bytov za 1 euro?

    Politika 30. marca 2016
    Fico nie je nakoniec ani marketingový mág

    Fico nie je nakoniec ani marketingový mág

    Politika 28. februára 2016
    Toto vytrhne Ficovi stoličku spod korupčného zadku!

    Toto vytrhne Ficovi stoličku spod korupčného zadku!

    Politika 15. februára 2016

    Kontakt Pravidlá používania Reklama Cookies Ochrana osobných údajov Reklamácie a žiadosti

    Zrolovať na začiatok
    Spravujte súhlas so súbormi cookie
    Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
    Funkčné Vždy aktívny
    Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    Štatistiky
    The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
    Marketing
    Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
    Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
    Zobraziť predvoľby
    {title} {title} {title}