Konflikt Ukrajina verzus Rusko eskaluje Ukrajina
Tri dni po tom, čo si Ukrajina zvolila nového prezidenta Volodymyra Zelenského, ruský prezident V. Putin podpísal dekrét, zameraný na obyvateľov medzinárodne neuznanej Doneckej aj Luhanskej republiky, ktorý žiadateľom uľahčuje získanie ruského štátneho občianstva.
V podobnom režime funguje udeľovanie štátneho občianstva zahraničným Maďarom a Maďarom žijúcim na Slovensku. Osoba, so slovenským štátnym občianstvom, ktorá požiada a prijme maďarské občianstvo, stráca slovenské občianstvo.
Na súde či v škole, na úradoch, v nemocniciach a v parlamente, len ukrajinčina; verejné informácie, vyhlášky, značky, musia byť len v ukrajinčine.
Zákon schválili poslanci v Kyjeve. Ruština je ale materčinou takmer tretiny obyvateľov Ukrajiny. Maďarčina je jazykom 150-tisícov „ukrajinských“ Maďarov…
Zákon sa týka aj médií, zaväzuje publikáciu textov len v ukrajinčine. Pripúšťa viacjazyčné verzie, s prioritou ukrajinčiny. Nariadenia sa nevzťahujú na cirkevné obrady a bežnú komunikáciu medzi ľuďmi.
Zelenský v reakcii na Putinov dekrét o ruskom občianstve na Ukrajine, žiada uvaliť na Rusko ďalšie sankcie a vyzval na ich rozšírenie aj európske spoločenstvo. Končiaci Porošenko sa pred odovzdaním mandátu Zelenskému zaviazal podpísať sprísnený jazykový zákon, ktorý potvrdzuje ukrajinčinu ako jediný (nie hlavný!) národno-štátny jazyk Ukrajiny. Reakcia Putina je legálna a prirodzená.
Viac tu: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2796959-u-soudu-ci-ve-skole-jen-ukrajinsky-schvalili-poslanci-rustina-je-materstinou-tretiny
Osobná poznámka: Vo veciach slovenského zákona o občianstve a štátnom jazyku mi „chýbajú“ európske sankcie voči Slovensku aj Maďarsku. Chýbajú? Za seba nevidím žiadny problém v dvojitom či trojitom občianstve. Nemám žiadny problém ani s paralelným slovenským štátnym jazykom a maďarčinou či rusínčinou na školách a úradoch. Mám slovenskú národnosť, som vlastenec a národovec. Ale nie nacista. A na Slovensku nepotrebujem nacionalistické reziduá druhej polovice 19. tobôž prvej polovice 20. storočia; ani mečiaro-slotizmus v podobe dnes kotlebovsko-dankovského nacionalizmu…
Možnosť konfliktu Maďarsko verzus Slovensko vo veciach práv národnostných menšín už nehrozí, je mŕtva; dôvodom je odlišná geopolitická poloha a pozícia Slovenska a Maďarska; oba štáty sú členskými krajinami EÚ a V-4, a oba štáty čelia iným spoločným hrozbám; ide aj o iné ústavné režimy dotknutých štátov. Ukrajina ale nie je členský štát EÚ ani NATO; má ich podporu, zadlžuje sa voči nim, ale nie vojenskú ochranu.
Ukrajina bude mať problém. Vyrába si ho sama. Má zlých radcov. Veľmi zlých radcov. Ukrajina je eskalátor konfliktu na osi Ukrajina-Rusko, západ (USA a EÚ) verzus Rusko. USA a Rusko najmä na vojenskej a bezpečnostnej šachovnici.
V prípade konfliktu Ukrajina verzus Rusko (Krym a Donbas a Kerčský prieliv) ide Rusku prednostne o bezpečnosť Ruska voči NATO a súbežne aj o ruskú ochranu rusky hovoriaceho ukrajinského a krymského etnika, jeho jazyka a kultúry (ide o učebnice a literatúru). Podobným spôsobom sú udeľované štátne občianstva aj v krajinách EÚ…
S Maďarskom príhraničnom Zakarpatsku žije maďarská menšina, v počte okolo 150 tisíc Maďarov, žijúcich na Ukrajine. Už ale podľa novely školského zákona Ukrajiny z roku 2017 nesmú byť deti vzdelávané v menšinových jazykoch. Etnická a proti menšinová represia, supresia (utláčanie) a diskriminácia, čo je jasné porušovanie základných ľudských práv v časti národnostné menšiny, ich jazyk a školstvo, kultúra a literatúra, pokračuje.
Spolitizovaná a „znatoizovaná“ EÚ, lebo NATO (a EÚ) potrebuje nepriateľa; ak ho nemá, tak si ho vymyslí, rovnako sedemnástimi rozličnými medzinárodnými metrami spútaná OSN a UNESCO, boli v prípade Jeruzalema (islam, východný a západný Jeruzalem a plošina Chrámovej hory v Jeruzaleme, anektovaná v 7. stor. islamom a obsadená 4-mi islamskými objektmi a príslušné rezolúcie) ale voči správaniu sa Ukrajiny sú nečinné…
Riešenie: Alebo priznanie vyšších samosprávnych právomocí, alebo uznanie autonómie Donbasu a neuznaných Luhanskej a Doneckej republík, k čomu mali viesť mierové rokovania ich volených zástupcov s Kyjevom, súhlas s ruštinou ako štátneho jazyka Donbasu, alebo pokračujúce naťahovačky o Minské dohody a zacyklenie konfliktu: boje, prímerie, boje, prímerie a k už 13 tisícom mŕtvych ďalších budúcich nevinných obetí…
…alebo útok „ruského Medveďa“. Nestane sa nič, lebo Ukrajina nie je členský štát NATO. Bude len krik a ďalšie sankcie proti Rusku „na hlavu“.
Problém Ruska a Ukrajiny a mierových rokovaní o jednotlivých položkách je, že nová Ústava Ukrajiny ohlásila orientáciu Ukrajiny na EÚ a NATO. Normandský formát výsledok nedá, lebo nevyhovuje Rusku. Ukrajina je aj vlastným rukojemníkom vysokých dlžôb voči Západu, na jej „demokratizáciu“ ktorá ide opačným smerom a to k ukrajinskému naconalizmu a totalizácii Ukrajiny na jej postupne sa rozpadávajúcom sa území a vedomí… (rozumej, bez Krymu a vlastne už aj Donbasu).
Svetová banka totiž spočítala aj, že Ukrajine bude trvať desiatky rokov, než sa prípadne dostane na úroveň jej európskych, akože „partnerov”; ak medzitým nezlikviduje samú seba. Ukrajina ako polo prezidentská demokracia na tom aj „pod Zelenským“ zrejme „usilovne“ pracuje. “Vivat Zelenský! Vivat ukrajinský ľud!“ A k tomu: „Nech žijú Banderovci!“ Hmm…
Toto je správna cesta k zachovaniu jednoty a celistvosti územia ostávajúcich zvyškov bývalej Ukrajiny na jej ceste do EÚ? No, s pánom bohom…
Pekne pozdravujem.
Juraj Režo alias notorickyobcan
Normandský formát tvoria Rusko, Ukrajina, Nemecko a Francúzsko: https://en.wikipedia.org/wiki/Normandy_format#Meetings
Minské dohody: https://www.evropskehodnoty.cz/minske-dohody/
Trilaterálna Kontaktná skupina na Ukrajine (Ukrajina, Rusko, OBSE): https://en.wikipedia.org/wiki/Trilateral_Contact_Group_on_Ukraine
Výsledok: NULA. Lebo.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!