Registrácia
Prihlásenie
  • Úvod
  • Podnikanie
  • Zdravie a krása
  • Cestovanie
  • Právo
  • Šport
  • História
  • Veda a Technika
  • Ekonomika
  • Rôzne
  • Prihlásenie
  • Registrácia
  • Menu Menu

Neverte, že médiá riadi niekoľko korporácií

Rôzne
Počet zobrazení: 4

Neverte, že svetové médiá riadi niekoľko korporácií… presvečte sa o tom na základe faktov!
Aj keď náš svet vyzerá slobodnejší ako kedykoľvek predtým, väčšina informácií a audio-vizuálnej tvorby je pod kontrolovou niekoľkých subjektov.

V Amerike je v rukách piatich korporácií 90% médií, ktoré majú obrovský vplyv aj na zvyšok sveta
(Názov/ich najznámejšie médiá/po rozkliknutí sa dajú pozrieť ďalšie médiá, ktoré vlastnia):

Time Warner (spolu-kontrolované Tedom Turnerom)
Spravodajská CNN, HBO, MAX, TNT, Cartoon Network, Cinemax, filmová spoločnosť Warner Brothers, hudobný vydavateľ Warner Bros. Records, časopisy TIME, FORTUNE, PEOPLE, MONEY, portál Amazon.com

Viacom/CBS (kontrolované Sumnerom Redstonom)
Spravodajská CBS, TV kanály MTV (nie tá maďarská 🙂 ), VH1, UPN, Comedy Central, Paramount Pictures, mnohé detské kanály, indické TV stanice

News Corporation (kontrolované Rupertom Murdochom)
Najsledovanejšia TV stanica v USA FOX News, National Geographic, SKY, filmová spoločnosť 20th Century Fox a britský bulvár The SUN, britské noviny The TIMES, americké The WALL STREET JOURNAL, The NEW YORK POST

Walt Disney
Spravodajská ABC, ESPN, mnohé detské kanály

General Electric
Spravodajská MSNBC, káblová/satelitná TV SNBC, TV kanály History channel, Bravo, Hallmark, filmové štúdio Universal Pictures

Šiesta korporácia je nemecká a zároveň najväčší masmediálny konglomerát v Európe:
Bertelsmann
RTL Group, ktoré zahŕňa 45 TV (RTL, VOX, N-TV atď.) a 32 rádio staníc (vrátane francúzskeho FUN Rádia) v 11 krajinách, jeho Fremantle media je v Británii a vyrába väčšinu globálnych TV show – rôzne „tamtá krajina hľadá hentakú superstar a onamtaký talent“, americké vydavateľstvo Random House, časopisy STERN, Financial Times Deutschland, GEO, predtým vlastnil aj hudobné vydavateľstvo BMG a na Slovensku vydavateľstvo IKAR

Dajú sa spomenúť ešte Vivendi (Francúzsko) a Sony (Japonsko). Plastický prehľad konglomerátov a ich značiek je napríklad tu.

Keď sa pozrieme na svetové tlačové agentúry, vyzerá to ešte horšie, svetu dominujú dve:
ThomsonReuters (Británia)
Associated Press (AP, USA)

Hlásenia z lokálnych agentúr z druhých krajín prechádzajú cez sito práve týchto globálnych agentúr, ktoré tak kontrolujú medzinárodný tok informácií. Vzhľadom na existenciu mnohých internetových spravodajských portálov môže človek nadobudnúť dojem, že je informovaný z veľa zdrojov. No štúdie ukazujú, že nech je portálov koľkokoľvek, pracujú s tými istými zdrojmi z dvoch agentúr.

Rovnako ako s tlačovými je to aj s vizuálnymi správami, okrem sestier dvoch vyššie spomenutých (Reuters TV a APTN) je významná už len francúzska AFP (Agence France Presse).

Týchto zopár organizácií si vybudovalo takú akoby aureolu nedotknuteľnosti a šírenia konečnej pravdy – na jednej strane sa dožadujú výnimočného postavenia na základe toho, „že sú novinári“, na druhej strane zosmiešňujú, odvrhujú ako nedôveryhodné a aj démonizujú to, čo nie je v súlade s predstavou sveta ako ju chcú indoktrinovať do myslí ľudí.

Veľmi dobre túto predstavu ilustrovalo dielo „They live“ (Źijú):


Pritom samotné masmédiá sú zdrojom najväčších manipulácií. Pozrite si napríklad nasledovné video CNN, kde simulujú ostreľovanie Saudskej Arábie Irakom raketami Scud počas „Vojny v Perzskom zálive“. Cez prestávky vo vstupoch si sami z toho robia srandu:

Aj keď toto ochotnícke divadlo vyzerá skôr ako humoristická relácia, v tom čase v roku 1991 to vysielali s plnou vážnosťou. Úplne rovnaké princípy sú využívané znova a znova pri každej vojne. Ale zďaleka nie len pri vojnách.
Ďalším problémom je úplne nerovnomerné delenie pozornosti svetovým udalostiam.
O demonštráciách v arabských krajinách sme videli niekoľkohodinové prenosy každý deň, o podobných v Španielsku, na Islande alebo v Izraeli bola zmienka len sem tam. Osobitne v posledných dvoch menovaných krajinách ľudia dosiahli nejaké úspechy v boji s miestnymi „gorilami“ a pozornosť by bola na mieste.

STRACH
Najsilnejšou emóciou, ktorá ľudí ovláda nie je ani láska, ani vášeň, ani žiarlivosť a ani hnev. Najsilnejšou emóciou je strach. Vyvolávanie strachu je tak jednou z najúspešnejších techník, ktorú médiá používajú, a to prakticky sústavne.
Cieľom je jednak zvýšiť čítanosť a viac zarobiť, ale aj služba rôznym „gorilám“ a ich cieľom – vzdanie sa osobných slobôd občanov, platenie „ekologických“ daní a podobne.

Mainstreamové médiá radi démonizujú „neoficiálne“ (=nezávislé, nekontrolované veľkými korporáciami alebo štátom) médiá, ako šíriteľov bludov. Samozrejme, internetom sa šíri všetko možné a kopec bludov tiež. Avšak, hovorím o zámernom zneužívaní v prípadoch ak sa píše o rozsiahlej korupcii alebo iných zločinoch politicko-ekonomických klík. S ľahkosťou zamlčujú pravdu a hádžu ju do jedného koša s očividnými bludami v zmysle „ak neveríš oficiálnej verzii, určite veríš aj na jašterov z vesmíru, že?“).

Skutočne škodlivé bludy a v najväčšom rozsahu rozširuje práve mainstream.
Pamätáte sa na paniku v roku 1999 kedy sa médiá predbiehali v tom, kto prinesie bombastickejšiu správu o kolapse počítačov kvôli prechodu na rok 2000 (Y2K)?
Alebo v súčasnosti neustále omieľanie konca sveta kvôli kalendáru zaniknutej majskej civilizácie? V skutočnosti aj podľa majského kalendára mal prísť len boh vojny, nemal nastať koniec všetkého. Nehovoriac už o tom, aká je povera majských kňazov „relevantná“.
Jedným z masmédiami najcitovanejších „ekonómov“ je Paul Krugman, ktorého tvrdenia sú sériou bludov, nedávnym príkladom je tvrdenie, že fingovaný útok mimozemšťanov by bol riešením krízy.
Toto sú len tri nevinnejšie príklady za všetky.
Je mi jasné, že ani pri veľkej snahe nie je možné informovať dokonale objektívne a komplexne. To však nie je pointou. Podstata je v tom, že týchto zopár organizácií si osobuje právo tvrdiť o sebe, že sú nositeľmi tej jedinej pravdy a hovoriť pohŕdavo o tých, ktorí často oprávnene tvrdia, že tá ich „oficiálna verzia“ nie je v poriadku.
Aj u nás na Slovensku sa masmédiá (česť výnimkám) snažili len teraz nedávno spochybniť spis „Gorila“ a bagatelizovať počet ľudí na protigorilých demonštráciách.
Preto chcem vyzvať ľudí, aby zdieľali svoje priame poznatky a osobné pohľady a znížili tak vplyv mainstreamového pohľadu. Život je rôznorodý a je treba ho zachytiť v jeho rozmanitosti a nie pod vplyvom aktuálnej manipulácie korporatívno-štátneho aparátu.

1. októbra 2012/0 Komentáre
Zdielať na
    https://www.blogovisko.sk/wp-content/uploads/2023/12/fallback-scaled-1.jpg 1965 2560 Jozef Rajtar https://www.blogovisko.sk/wp-content/uploads/2023/12/logo.svg Jozef Rajtar2012-10-01 00:00:002012-10-01 00:00:00Neverte, že médiá riadi niekoľko korporácií
    0 komentárov

    Zanechajte komentár

    Chcete sa pripojiť k diskusii?
    Neváhajte prispieť!

    Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

    Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

    O autorovi

    • O autorovi:
    • Posledné články
    Jozef Rajtar

    Rád cestujem, čítam knihy a zaujímam sa o spoločenský život. Písaním chcem podnietiť ľudí skúmať viac svet okolo seba a k aktivite v spoločenských veciach.
    Zakladajúci člen SaS

    • Kúpite 17 bytov za 1 euro?
    • Fico nie je nakoniec ani marketingový mág
    • Toto vytrhne Ficovi stoličku spod korupčného zadku!
    Obľúbené
    • Aký zmysel má zápis do zoznamu hospodárskych subjektov...16. októbra 2023 - 0:00
    • Ako získať verejné zákazky?27. novembra 2023 - 0:00
    • Obamov boj s časom o záchranu amerického dolára17. januára 2010 - 0:00
    • Kedy je čas na výmenu výplne? Ako to rozpoznať a prečo...10. mája 2025 - 18:33
    Nedávne
    • Kedy je čas na výmenu výplne? Ako to rozpoznať a prečo...10. mája 2025 - 18:33
    • Endodoncia: Ako zachrániť zub a vyhnúť sa extrakcii26. apríla 2025 - 12:16
    • Prečo je dôležitá dentálna hygiena pred stomatologickým...23. apríla 2025 - 11:51
    • Ako si správne vybrať zubnú kefku a pastu podľa vašich...19. apríla 2025 - 11:38
    Závlaha

    Ďalšie články autora: Jozef Rajtar

    Kúpite 17 bytov za 1 euro?

    Kúpite 17 bytov za 1 euro?

    Politika 30. marca 2016
    Fico nie je nakoniec ani marketingový mág

    Fico nie je nakoniec ani marketingový mág

    Politika 28. februára 2016
    Toto vytrhne Ficovi stoličku spod korupčného zadku!

    Toto vytrhne Ficovi stoličku spod korupčného zadku!

    Politika 15. februára 2016

    Kontakt Pravidlá používania Reklama Cookies Ochrana osobných údajov Reklamácie a žiadosti

    Zrolovať na začiatok
    Spravujte súhlas so súbormi cookie
    Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
    Funkčné Vždy aktívny
    Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    Štatistiky
    The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
    Marketing
    Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
    Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
    Zobraziť predvoľby
    {title} {title} {title}