Registrácia
Prihlásenie
  • Úvod
  • Podnikanie
  • Zdravie a krása
  • Cestovanie
  • Právo
  • Šport
  • História
  • Veda a Technika
  • Ekonomika
  • Rôzne
  • Prihlásenie
  • Registrácia
  • Menu Menu

Vodík a jeho využitie v doprave.

Rôzne
Počet zobrazení: 35

Vodík je však minimálne rovnako problematický ako elektrina. Na jeho výrobu využijeme elektrinu, ktorou sme mohli namiesto toho nabíjať batérie elektromobilov, pričom sa kvôli účinnosti výrobného procesu časť energie (podľa technológie až 33%) stratí. Následne musíme vodík stlačiť (strata ďalších 13% energie), natankovať do cisterien a dopraviť na čerpacie stanice, čo predstavuje ďalšie energetické výdavky, teda straty.

Energetická efektivita vodíka je navyše konfrontovaná s ekonomickou neefektivitou, ktorá môže byť ortieľom smrti pre vodíkové autá.

Podľa Real Engineering stojí v USA plné nabitie 75 kWh batérie elektromobilu Tesla Model 3, zaručujúce dojazd 500 km, zhruba 10 – 12 USD. V prepočte sú to náklady 2-2,4 centov/km. Naproti tomu natankovanie 5 kg vodíka do nádrže Toyota Mirai pre dojazd 480 km vychádza na 85 USD, čo predstavuje náklady 17,7 centov/km. To je zhruba 8x viac. Okrem toho – kto si cez noc natankuje vodík vo vlastnej garáži?

Iste, pri veľkovýrobe vodíka pôjdu náklady (výrobné – okrem nich sú tu ďalšie náklady spojené s distribúciou) zrejme dole, ale práve hľadanie lacných zdrojov vodíka sprevádzajú obavy.

Elektromobily budú mainstream, vodík ako doplnok
Asi najväčšiu z nich vyvoláva záujem ropných spoločností, ktoré práve o vodíkovú dopravu prejavujú živý záujem. Nie je to však preto, žeby plánovali presedlať na jeho výrobu elektrolýzou vody. Lacnými zdrojmi elektriny nedisponujú, takže vidia svetielko na konci iného tunela. Niektoré spoločnosti plánujú vodík vyrábať chemickou cestou zo zemného plynu, respektíve z metánu (CH4), ktorý sa v ňom nachádza.

Pri prechode na čistejšie mobilitu sa často porovnávajú dve technológie – vodík a batériové vozne. Aké sú výhody a nevýhody oboch z nich?
Vodík na prvý pohľad vyzerá ako skvelá alternatíva spaľovacím motorom. „Tankovanie“ je veľmi podobné a rýchle ako u bežných vozidiel, dojazd vodíkového vozidla možno navýšiť až na 800 km. Pri jazde nevypúšťa žiadne nežiaduce emisie a jeho prevádzka je tichý. Ďalším argumentom je, že vodíka je na Zemi obrovské množstvo, čo je síce pravda, ale nám je to v súčasnosti k ničomu, pretože sa zlučuje s inými prvkami. Na základe týchto argumentov veľa ľudí považuje vodíkový pohon za oveľa lepšiu alternatívu k batériovým autám. Poďme sa však pozrieť na nevýhody, ktoré rozvoju vodíkových vozidiel budú brániť.
1. Vysoké energetické straty
Elektromobily s batériami fungujú na pomerne jednoduchom princípe. Vyrobená elektrina sa cez distribučnú sieť dostane priamo do batérie a elektrina z batérie sa posiela priamo do elektromotora. Celková účinnosť takéhoto systému sa pohybuje medzi 75 až 80%. K najväčším stratám dochádza v prenosovej sústave. Účinnosť možno teda ešte zvýšiť inštaláciou fotovoltaických panelov na dom či trebárs parkovisko.
Aby sa mohol vodík považovať za čistý zdroj, musí byť vyrábaný pomocou elektrolýzy vody, ktorá je však energeticky náročná. Zo 100% elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov, získame vodík sa 70% pôvodnej energie. Vodík sa potom musí stlačiť alebo skvapalniť, čo je tiež energeticky náročné. Nasleduje transport vodíka na čerpacej stanici a následne plnenie palivového článku. Celková účinnosť sa pohybuje okolo 30%. Pritom neberieme do úvahy skladovanie vodíka, ktoré je veľmi zložité, pretože vodík má schopnosť prestupovať prakticky každým materiálom a ďalším únikom sa nevyhneme. Vodík je ešte možné s pomocou CO2 viazať do CH4, tým sa síce ešte zníži energetická účinnosť, ale skladovanie CH4 je výrazne jednoduchšie a jeho využitie veľké.
vodíkové vozidlá verzus batériové
Zdroj snímke: Volkswagen Group
2. Skladovanie vodíka vo vozidle
Aby vodík zostal v skupenstve, ktoré potrebujeme, je nutné vodík udržiavať pod obrovským tlakom. Bežne sa udržuje pod tlakom 700 barov, čo je zhruba 700 našich atmosfér. Takáto predstava nie je úplne príjemná a množstvu vodičom by mohlo vadiť potencionálne nebezpečenstvo výbuchu.
3. Cena palivových článkov
Palivové články sa spravidla vyrába z platiny, ktorá je veľmi vzácnym kovom a preto sú palivové články drahé. V budúcnosti možno očakávať nejaké zlacňovanie, ale s veľkou pravdepodobnosťou budú ceny elektromobilov s batériami klesať rýchlejšie.
záver:
Vodík rozhodne nie je zlá alternatíva a do budúcnosti bude jeho využívanie rast. Vybudovať infraštruktúru pre masívne využívanie vodíka v osobnej automobilovej doprave je však extrémne náročné, energetická efektivita je nízka a neustále bude hroziť nebezpečenstvo výbuchu. Najväčšou výhodou vodíka je vysoká hustota energie na 1 kg. Tejto vlastnosti možno dobre využiť pri diaľkovej dopravy, ako je doprava kamiónová, vlaková, lodná, prípadne i letecká. Preto je oveľa pravdepodobnejšie, že nájde svoje uplatnenie skôr u týchto odvetví, v osobnej automobilovej doprave potom menej.

 

Vodík: H2

medza výbušnosti na %objemu:

1, dolná = 4

2, horná = 75,6

25. júla 2020/0 Komentáre
Zdielať na
    https://www.blogovisko.sk/wp-content/uploads/2023/12/fallback-scaled-1.jpg 1965 2560 Koller Jan https://www.blogovisko.sk/wp-content/uploads/2023/12/logo.svg Koller Jan2020-07-25 00:00:002020-07-25 00:00:00Vodík a jeho využitie v doprave.
    0 komentárov

    Zanechajte komentár

    Chcete sa pripojiť k diskusii?
    Neváhajte prispieť!

    Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

    Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

    O autorovi

    • O autorovi:
    • Posledné články
    Koller Jan

    Úplne normálny bežný človek, ktorý má svoj názor.

    • Tesla a jeho vynálezy
    • DETEKOVANÉ VÝBUŠNÉ PLYNY A PARY - SPÁLITEĽNÉ
    • Vodík a jeho využitie v doprave.
    Obľúbené
    • Aký zmysel má zápis do zoznamu hospodárskych subjektov...16. októbra 2023 - 0:00
    • Ako získať verejné zákazky?27. novembra 2023 - 0:00
    • Obamov boj s časom o záchranu amerického dolára17. januára 2010 - 0:00
    • Endodoncia: Ako zachrániť zub a vyhnúť sa extrakcii26. apríla 2025 - 12:16
    Nedávne
    • Endodoncia: Ako zachrániť zub a vyhnúť sa extrakcii26. apríla 2025 - 12:16
    • Prečo je dôležitá dentálna hygiena pred stomatologickým...23. apríla 2025 - 11:51
    • Ako si správne vybrať zubnú kefku a pastu podľa vašich...19. apríla 2025 - 11:38
    • Detský zubár: Ako pripraviť dieťa na prvú návšte...14. apríla 2025 - 11:24
    Závlaha

    Ďalšie články autora: Koller Jan

    Tesla a jeho vynálezy

    Tesla a jeho vynálezy

    Veda a Technika 25. júla 2020
    DETEKOVANÉ VÝBUŠNÉ PLYNY A PARY – SPÁLITEĽNÉ

    DETEKOVANÉ VÝBUŠNÉ PLYNY A PARY – SPÁLITEĽNÉ

    Veda a Technika 25. júla 2020
    Severoatlantická aliancia je pre bezpečnosť Európy nenahraditeľná.

    Severoatlantická aliancia je pre bezpečnosť Európy nenahraditeľná.

    Politika 29. augusta 2019

    Kontakt Pravidlá používania Reklama Cookies Ochrana osobných údajov Reklamácie a žiadosti

    Zrolovať na začiatok
    Spravujte súhlas so súbormi cookie
    Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
    Funkčné Vždy aktívny
    Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    Štatistiky
    The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
    Marketing
    Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
    Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
    Zobraziť predvoľby
    {title} {title} {title}