Registrácia
Prihlásenie
  • Úvod
  • Podnikanie
  • Zdravie a krása
  • Cestovanie
  • Právo
  • Šport
  • História
  • Veda a Technika
  • Ekonomika
  • Rôzne
  • Prihlásenie
  • Registrácia
  • Menu Menu

Islam zatemňuje rozum alebo filipika proti islamu a apologetika jeho kritiky

Rôzne
Počet zobrazení: 18

Dňa 28. 1. 2014 vyšiel na blogu Respektu článok s názvom “ Islam zatemňuje rozum . Predovšetkým nemoslimom „, ktorý spísala moja kolegyňa z Fakulty sociálnych štúdií Masarykovej univerzity, Bc Tereza Cajthamlová. Väčšina článku sa zaoberá nedávnou „aférou“ týkajúcou sa sporu medzi doc . Mgr . Martinom Kanvičkou Ph.D. a Bc Ingrid Romancovou , ktorí obaja pôsobia na Jihočeské univerzite ( ako učiteľ a študentka ) . Tomuto sporu sa môj článok venovať nebude . Článok sa bude venovať posolstvo , ktoré kolegyne Cajthamlová umiestnila do titulku svojho článku a ktorý je ňou samou následne bral sa a rozpracovaný v záverečnej pasáži článku . Sme tu svedkami zásadnému nepochopenie pojmov a hrubých , nelogických argumentačných prehmatať . Vychádzajúc z chybných premís , možno kritiku kritikov islamu kolegyňa Cajthamlové označiť za úplne nepárnu , pričom výsledkom je jej neodôvodnená dehonestácia kritiky islamu , ktoré ju samú stavia do pozície tých , ktorí sú objektom jej kritiky . A vzhľadom k tomu , že kritika kritiky islamu kolegyne Cajthamlové je vedená v rovine úplne typické , v rovine , s ktorou sa u obhajcov islamu stretávame stále a stále dokola , slúži tento môj článok aj ako všeobecná obhajoba kritiky islamu a náboženstva vôbec . “ Myslím si , že náboženstvo je najviac rozvratnú a nebezpečnú ideológiou , aká kedy bola vytvorená . A čo viac , je jedinou ideológiou , ktorá je systematicky chránená pred kritikou , a to ako zvnútra , tak zvonku . “ – Sam Harris O rozumu a dogmatizmu Kolegyňa Cajthamlová vo svojom titulku ironicky naznačuje , že nemoslimovia , respektíve kritici islamu , majú zatemnený rozum . Považujem za vskutku mimoriadne absurdné argumentovať v prospech nejakého náboženstva , využívajúc pritom rozumovú kartu . Áno , niektorí kritici islamu nepochybne môžu mať zatemnený rozum , rovnako ako ho môžu mať zatemnený niektorí kritici panamskej populárnej hudby 80. rokov či kritici talianskej kuchyne . Avšak čo je dôležité , je to , že výskyt zatemněnosti rozumu u kritikov islamu musí byť už z princípu menšia , než výskyt zatemněnosti rozumu u samotných moslimov . Dôvodom je , že moslimovia vyznávajú dogmy , teda nárokujú si znalosť nejaké pravdy. A nie len tak hocijaké pravdy , rovno Absolútna Pravdy o povahe a zmysle celého Univerza . Islam ( ako akékoľvek náboženstvo ) , je dogmatickú ideológiou . Ostatne , viera v dogmy je jedným z definičných znakov náboženstva . Každé náboženstvo prakticky vždy zastáva vieru vo viac než jedno dogma , ale viera v minimálne jedno dogma – teda dogmu o existencii Boha – musí byť vždy prítomná . Ako príklad si uveďme dve klasická základná kresťanská ( na islam máme času dosť ) dogmy : dogmu o prvotnom hriechu a dogma o vykúpení . V oboch dogmách ide o to , že Adamom ľudstvo zhrešilo a následne bolo v Kristovi vykúpené . Mimo katolícku cirkev tak niet spásy , pretože len tá nám sprostredkováva Kristovo vykúpenie . Už preto tu máme tri dogmy : dogma o Božej existencii , dogma o prvotnom hriechu a dogma o vykúpení . Išlo by pokračovať , ale nie je potrebné . Posolstvom toho , prečo to tu uvádzam , je ten fakt , že dogmy sa v rámci náboženstva , v ktorých sú vyznávaní , nespochybňujú . Sú to jednoducho nespochybniteľné Fakty o svete , Absolútna Pravdy , ktoré sa nepodrobuje – pozor – rozumovej kritike . Ak sa pozrieme do filozofického slovníka , dočítame sa , že dogmatizmus je “ spôsob myslenia , v priebehu ktorého sa jednotlivé úsudky spevňujú v závery , ktorým je prisudzovaný rys trvalosti a nemennosti , respektíve absolútnej platnosti ; tieto úsudku , dogmy , sa zakladajú na viere v absolútnej autoritu “ , alebo tiež “ nekritické a naivný spolupodpisovania nejaké teórie “ . Opakom dogmatizmu je skepticizmus , čo je pozícia , z ktorej vychádzam pri ľubovoľnej kritike náboženstva ja , pretože sa domnievam , že domýšľavosť veriacich , ktoré si myslia , že sú to práve oni , kto odhalil Absolútna Pravdu o svete , je veľmi nebezpečná . Ak totiž poznáte Absolútna Pravdu , respektíve viete , čo to je Dobro , je úplne logické a pochopiteľné , že budete konať všetkými dostupnými prostriedkami proti tým, ktorí sa Dobru stavia na odpor , prípadne dokonca páchajú Zlo . Teraz späť k rozumu . Pre úplnosť si tiež pomôžme filozofickým slovníkom , kde sa o rozume dočítame napríklad to , že “ rozum je vyššia forma duchovnej činnosti , nasmerovaná na hľadanie univerzálnych súvislostí vecí a udalostí a ich princípov “ . Náboženstvo , a teda aj islam , rozum neguje v tom ohľade , že na miesto onoho hľadanie univerzálnych súvislostí vecí a udalostí a ich princípov ( to robí veda ) , stavia na piedestál svoje nespochybniteľné , racionálne kritike imúnna Pravdy . Aneb tvrdí , že už ony univerzálny spojitosti vecí a udalostí a ich princípy odhalilo a teda nie je dôvod sa nimi ďalej zaoberať . Je to faktická rezignácia na poznanie az môjho hľadiska totálny intelektuálne degradácie . To je napokon aj jedna z hlavných výčitiek Richarda Dawkinsa voči náboženstvu – totiž že náboženstvo nabáda či priamo po ľuďoch požaduje uspokojovať sa s tým , čo je ich náboženstvo a v ňom obsiahnutá dogmy učí . Zatiaľ čo rozum sa snaží skrze vedecké bádanie pátrať po zákonitostiach tohto Universa a je pripravený v akýkoľvek moment korigovať pod ťarchou nových dôkazov a skutočností svoje predchádzajúce tvrdenia , islam robí to , že povie : “ Nie , pravda o svete je tá , že ho stvoril Alah az tohto východzieho bodu potom možno odvodiť všetko ostatné . “ Ostatne , Korán je slovo Božie a ako také nemôže byť nepravdivé ani v jednom jedinom ohľade . Ak by totiž Korán bol nepravdivý , znamenalo by to , že Alah je omylní . A teraz si , vážená kolegyňa , vezmite do úvahy tú skutočnosť , že bránite ľudí zastávajúci iracionálne dogmy , teda tých , ktorí rezignovali na rozum , respektíve majú svojimi dogmami skutočne “ zatemnená rozum “ – a bránite je z pozície vytýkaní nedostatku ( zatemněnosti ) rozumu u tých , ktorí ho kritizujú ! Aj keby to tak nakrásně bolo , aj keď by všetci kritici islamu mali zatemnený rozum , tak by vaša kritika bola analogická so situáciou , kedy budete obhajovať masového vraha a vymedzovať sa voči jeho kritikom tým , že poviete : “ Vraždenie zatemňuje rozum . Predovšetkým kritikom pána XY “ . Aj ak by oni kritici pána XY boli vrahmi , je vrahom aj ten , koho obhajujete . Jedná sa teda o úplný non – sens . Jednoducho argumentačné prehmat a faul z kategórie zásadných . Dúfam , vážená kolegyňa , že si tu uvedomujete linku , na ktorej sa teraz pohybujeme . Ja tu doteraz nehodnotím islam , kritizujem Vás na rýdzo formálne, logické báze . Tu teraz skutočne nejde o to , či nejaký kritik islamu má zatemnený rozum alebo nie . Tu ide proste a jednoducho o to , že bránite entitu Z s vlastnosťou P voči kritike entity X a tvrdíte , že tvrdenie entity X je zlé , pretože P. Ak si tento zápis prevedieme na našu reálnu situáciu a vlastnosť “ P “ bude vlastností “ mať zatemnený rozum “ , potom možno konštatovať , že strieľate aj do svojich vlastných radov , teda do radov tých , ktoré obhajujete , pretože P disponujú ako Z , tak ( potenciálne ) X a ak “ zatemnenie rozumu “ považujete za závažne zlú ľudskú charakteristiku , kritizujete tým aj islam . Ostatne , na konci článku píšete , leč ironicky , že “ keď ide o islam , strácame skrátka rozum “ , čo sa však teraz ukazuje ako téza , ktorá sa zdá byť rýdzo faktickým výrokom . Áno , pokiaľ ide o islam , skutočne strácame rozum , respektíve rezignujeme na jeho užívanie tým , že ho nahradíme vierou v dogmy a takým videním sveta , ktoré sa zakladá na potlačenie rozumovej činnosti človeka . “ Náboženstvo je urážkou ľudskej dôstojnosti . “ – Steven Weinberg O (ne ) existencii Alaha Teraz by ste však , milá kolegyňa Cajthamlová , mohla pomerne deštruktívne reagovať na celý môj predchádzajúci text a pýtať sa v zmysle : a nie je Vaša popieranie Boha tiež dogmatizmom ? Máte nejaký dôkaz toho , že to , v čo veria moslimovia , je lož ? Alebo Vám len to Vaša islamofóbne Ja nedá spať a proste musíte stále tepat do všetkého , čo akokoľvek zaváňa islamom ? Nie je tomu náhodou tak , že mi vyčítate argumentačný prešľapy , protirečenia a pritom sa sám toho istého dopúšťate ? Dovoľte mi teraz , aby som na tieto potenciálne výčitky reagoval . Predovšetkým chcem povedať , že ja osobne , na rozdiel od moslimov , v žiadna dogmy ani Absolútna Pravdy neverím , k čomu sa v priebehu článku ešte dostanem . Ešte než sa posunieme ďalej, hneď na úvod odlíšim dva termíny : “ viera “ a “ náboženská viera “ . Náboženská viera spočíva na viere v Boha a je absolútna , dogmatická . Viera spočíva napríklad v tom , že verím tomu , že keď kamarátovi požičiam peniaze , že mi ich vráti . Má viera tu nie je iracionálne , ale naopak racionálne a opodstatnená – človek , ktorého nazývam kamarátom má určité vlastnosti , o ktorých viem , mám s ním nejakú skúsenosť a na základe toho všetkého , po vyhodnotení , verím , že z predchádzajúceho možno odvodiť aj to , že suma jeho vlastností aj vlastnosť “ vracať požičané peniaze “ . Alebo trochu jednoduchšie príklad : verím , že zajtra vyjde Slnko . Tu je moja viera založená na pravdepodobnostnom kritériu . Slnko doteraz každý deň vyšlo a neexistuje jediný dôvod domnievať sa , že práve zajtra dôjde k nejakej fyzikálnej anomáliou alebo kolapsu kozmu , ktoré by Slnku vo vyjdení zabránil . Opäť je tu má viera založená na racionálne opodstatnených dôvodoch . Možno teda povedať , že náboženská viera je vierou iracionálne , zatiaľ čo “ viera “ ako taká nemusí , ale môže byť vierou racionálne . Teraz k islamu . Ja osobne v Alaha neverím . Nedisponujem teda náboženskou vierou v Alaha . A čo viac , ja nielenže v existenciu Alaha neverím , ja jeho existencii dokonca priamo popieram . A už samotný fakt popieranie existencie Alaha je v očiach moslimov tou najťažšou známkou islamofóbie . Čo napokon môže byť viac islamofobního , ako popieranie existencie entity , ktorú moslimovia považujú za najsvätejšie a ktorá je stredom a základom celej ich ideológia ? Áno , väčší prejav islamofóbie , ako popretie existencie Alaha , existovať nemôže – takmer všetky ďalšie prejavy sú len záležitosťami , ktoré nejako vyplývajú z onoho popretie , sú z neho odvodené , alebo sa ho dokonca vôbec netýkajú . Ak o islame poviem , že je netolerantný , stupeň mojej islamofóbie bude z pohľadu moslimov pravdepodobne veľmi nízky – tradične niekto naopak ma obviní z xenofóbie . Avšak , čo z toho , z pohľadu islamskej teológie ? Nič moc , dá sa povedať . Avšak popretie existencie Alaha ? Áno , to už je trochu iná káva . Popretie existencie Alaha je z pohľadu islamu ten najťažší možný zločin a jedná sa o akt , ktorý je z pohľadu islamu úplne neporovnateľne nebezpečnejšie ako demonštrácie Nacka , ktorí volajú “ stop mešitám v našej krajine “ . Takéto prejavy sú skutočne len veľmi slabým odvarom toho , ako islamofóbne je vrcholné islamofóbne číslo – popretie Alaha . Áno , v tomto zmysle skutočne som islamofob ( a skutočne sa tu nebudem púšťať do diskusie , ktorá je pod moju úroveň , teda do diskusie o tom , že termín islamofob je obyčajnou politickou nálepkou , vytvorenú k dehonestácia kritikov islamu ; jediné , čo k tomu poviem , je to , že pristúpime Ak sú na užívanie medicínskeho termínu “ islamofóbie “ , potom je islam ateofobní ideológiou a každý moslim je ateofob ) . Teraz som teda poprel Alaha , ale len o pár riadkov vyššie som napísal , citujem sám seba , že “ v žiadna dogmy ani absolútnej pravdy neverím “ . Je táto má pozície vôbec udržateľná ? Nie je práve popretie existencie Alaha určitú absolútnu téz o svete ? Nehovorím tým o Univerze nejakú Pravdu ? Totiž Pravdu o tom , že stav Universa je taký , že neobsahuje entitu menom Alah ? Moja odpoveď znie : áno , má pozícia je udržateľná . Moja odpoveď znie : nie, žiadnu absolútnu pravdu o Univerze netvrdím . Ako je to možné ? Možné je to tak , že fakticky som si vedomý filozoficko – logického pravidla , ktoré hovorí , že neexistenciu ničoho nemožno dokázať . Áno , skutočne nie je možné – už v princípe – dokázať neexistenciu čohokoľvek . Pozrite sa ale , vážená kolegyňa Cajthamlová , spolu so mnou na implikácie , ktoré z toho vyplývajú . Predovšetkým je potrebné si položiť túto otázku : implikuje nemožnosť dokázanie neexistencie nejaké entity reálnosť existencie tejto entity ? Aneb znamená to , že nemôžem dokázať neexistenciu Alaha , že Alah existuje ? Ak na túto otázku odpoviete kladne , potom Vám musím povedať , že pre zmenu zasa Vy , alebo Vaši priatelia moslimovia , nemôžete dokázať neexistenciu napríklad Shivy , Poseidóna , Odina , Lietajúceho špagetového Monštrá , Višnu , Svaroga , Zeusa , Peruna , Lokiho , Hefaista , Camaxtleho , Pradžapaty , Veles či Serapis a prinajmenšom desiatok tisíc ďalších . Avšak , tým to pochopiteľne nekončí , pretože nemožnosť dokázanie neexistencie čohokoľvek sa , pochopiteľne , netýka len bohov . Rovnako tak nemôžete dokázať neexistenciu napríklad Šmolkov , bezhlavých rytierov , jednorožcov alebo akýchkoľvek iných rozprávkových postáv . A samozrejme , nie len rozprávkových . Akýchkoľvek . Fakticky teda nemôžete dokázať neexistenciu nekonečne veľkého množstva entít ( tu by som Vás rád odkázal na môj článok k tejto téme s názvom “ Jupiter obývajú neviditeľní Šmolkovia a oživené papierové vreckovky “ ) . Tu by som vypichol dva dôsledky predchádzajúceho . To , že nie je možné dokázať neexistenciu nekonečného množstva rôznych nadprirodzených entít , je fakt . Predstavme si ale , že by faktom bolo aj to , že by bol náš vesmír vesmírom konečným . To však samozrejme veda teraz nevie ( pretože nie je dogmatická a vyvíja sa ) , teda je možnosť , že je náš vesmír nekonečný , či že expanduje atp . Ak by ale bol konečný , mali by sme tu absurdné záver : v konečnom vesmíre , teda vo vesmíre s určitou konečnou rozlohou , potenciálne existuje nekonečné množstvo entít . No , túto logickú hračku teraz ponechajme bokom a poďme sa pozrieť na druhý , pre “ našu vec “ momentálne dôležitejšie dôsledok . Ak teda nemožnosť dokázanie neexistencie nadprirodzené entity implikuje jej existenciu , musíme sa zmieriť s tým , že existuje Alah . Avšak , okrem Alaha existuje aj Shiva , Poseidón , Odin , Pradžapata či Svarog . No , asi nemá cenu tu opäť vypisovať celý zoznam potenciálne existujúcich bohov . Problémom však je , že Alah je v islamskej teológiu všemohúci . Avšak množina schopnosťou Alaha sa prekrýva s množinou schopností Zeusa . A tá sa zase prekrýva s tým , čo má v gescii Shiva a tak podobne . Zoberme si konkrétny príklad : Nemôžeme dokázať neexistenciu Alaha , ale ani neexistenciu Poseidóna . Musíme teda uznať existenciu oboch . Avšak Poseidón vládne moriam a vodnému živlu všeobecne . Znamená to teda , že Alah je všemohúci , ale nad vodstvom kontrolu nemá ? Potom nie je všemohúci . Takto by sme mohli pokračovať , až by sme došli k tomu , že Alah nemá fakticky moc nad ničím . A pochopiteľne , celé by sa to dalo aj obrátiť a pýtať sa opačne , až by sme došli k tomu , že Poseidón vodstvo nevládze , pretože vodstvo má v gescii nejaký iný boh . “ Snáď by som aj život obetoval , ak by som mohol raz a navždy odstrániť ideu Boha z predstavivosti a pamäti ľudí . “ – Denis Diderot O ateizmu a agnosticizmu Bol by v tom teda pekný zmätok , ak by sme uznali , že nemožnosť dokázanie neexistencie nejaké entity implikuje jej existenciu , že áno ? Dokonca sa dá povedať , že takýto postoj by bol úplne nesúvislý a neudržateľný . Za vyššie popísanej situácie by bol výrok “ Alah je všemohúci “ fakticky príkladom contradictio in adiecto . Môžete teda povedať , že Alah existuje , ale všetci ostatní bohovia a všetky ostatné nadprirodzené entity nie . Tým sa prikloníte smerom k dogmatizmu , ktorý je vlastný islamu a náboženstvom všeobecne . Navyše sa tak nedobrovoľne stanete ateistka . Ostatne , ako Dawkins poznamenáva na adresu vyznávačov abrahámovských náboženstvo : “ všetci sme ateisti , rozdiel medzi mnou a vami je len jeden jediný boh “ ( z desiatok tisíc ) . Vráťme sa teraz k mojej obhajobe toho , že ateizmus nie je dogmatické stanovisko . Je to dané tým , že filozofický ateizmus , vedomý si onoho pravidlá o nemožnosti dokázanie neexistencie čohokoľvek , je fakticky nie ateizmom , ale agnosticizmu . Prečo sa teda označuje ako ateizmus ? Inu , Dawkins to trefne vystihuje slovami , že on sám “ je agnostické len do tej miery , do akej je agnostické , pokiaľ ide o rusalky na záhrade “ . A ešte jedna citácie profesora Dawkinsa , pre dokreslenie situácie , tentoraz z jeho rozhovoru pre katarskú televíziu Al – Džazíra : “ Striktne povedané som agnostik , v skutočnosti samozrejme nikdy nemôžete dokázať neexistenciu ničoho . Ale som ateistom v tom zmysle , že som mu najbližšie , ako je to len možné . Som ateistom v rovnakom zmysle , ako som a – vílista , a – konvicista a podobne . “ Termínom a – vílista a a – konvicista sa , kolegyne Cajthamlová , profesor Dawkins dostáva k jednej veľmi závažné skutočnosti . Povedzte mi , veríte v existenciu drakov , kolegyne Cajthamlová ? Ak nie , označujete sa ako a – drakista ? Hovoríte to o sebe niekde ? Pýta sa Vás na to stať pri sčítaní ľudu ? Veríte v existenciu Šmolkov ? Ak nie , označujete sa ako a – šmoulista ? Asi je jasné , kam mierim . Ak neveríme v nespočetne veľa rôznych nadprirodzených bytostí , nikto nás nijako neoznačí . Ale ak neveríme v jednu konkrétnu rozprávkovú bytosť , totiž boha , hľa , ihneď sme kalibrovať. A – šmoulista sa nepoužíva , a – drakista tiež nie , rovnako tak a – vílista . Ale a – Teista ? Áno , to sa používa . Možno povedať , že termín “ ateista “ bol vynájdený náboženstvom ako symbol náboženského útlaku voči neveriacim . Označenie človeka za neveriaceho je invenciou náboženstvo a dokladom náboženskej neznášanlivosti , ktorá existuje v jadre každého náboženstva . Islam potom v tejto kategórii stojí na pomyselnom vrchole , na piedestáli náboženskej neznášanlivosti islam vskutku nemá súpera . A len pre poriadok – konkrétne termín “ ateista “ pochádza až z osvietenstva , však to , o čom som v predchádzajúcich riadkoch hovoril , sa týkalo významu , ktoré toto slovo reprezentuje . Ateista je teda nezmyselný termín , ktorý však bohužiaľ “ musíme “ užívať . Sam Harris celý problém glosuje veľmi trefne , keď hovorí , že : “ Ateizmus je termín , ktorý by vôbec nemal existovať . Nikto sa nikdy nepotreboval identifikovať ako nie – astrológ či ne – alchymista . Nemáme termíny , ktorými by sme označovali ľudí , ktorí si myslia , že Elvis je stále nažive alebo pre tých , ktorí si myslia , že až mimozemšťania priletí na Zemi , bude to len preto , aby mohli otravovať farmára a ich dobytok . Ateizmus nie je ničím viac , než “ zvukom “ , ktorý rozumní ľudia robia tvárou v tvár neospravedlniteľné náboženským presvedčením . “ Filozofický ateizmus je teda de facto agnosticizmu , zohľadňujúcim všetko to , čo som uviedol v predchádzajúcich dvoch odsekoch . Tento agnosticizmus však nie je agnosticizmu klasickým , teda Huxleyho agnosticizmu . Prvým filozofickým agnostik bol síce pravdepodobne Protagoras , avšak do širokého povedomia dostal termín “ agnosticizmus “ jeho pomyselný otec , Thomas Huxley ( viac pozri tu ) . Píšem to tu len preto , aby nedošlo k omylu . Huxleyho agnosticizmus totiž Dawkins kritizuje , pretože Huxleyho agnosticizmus je agnosticizmu , ktorá tvrdí , že existencia či neexistencia boha je otázkou presne päťdesiatpercentné pravdepodobnosti . Dawkins toto napadá s tým , že pravdepodobnosť nie je nemenná a že sa môže meniť na základe získaných vedomostí . Napríklad objavenie , respektíve potvrdená existencia exoplanét podobných Zemi , naznačuje , že by mohol existovať extraterestriální život . Pravdepodobnosť extraterestriálního života tak nepochybne teraz nie je 50 % . Podobne je to s dawkinsovým agnosticizmu ohľadom otázky existencie nadprirodzených entít . Ale aj širšie o agnosticizmu snáď niekedy inokedy . “ Som absolútne presvedčený , že hlavným zdrojom nenávisti vo svete je náboženstvo . “ – Christopher Hitchens Primát rozumu ? Aj teraz sa však dostávame do bodu , vážená kolegyňa Cajthamlová , kedy by bolo opäť možné na moje predchádzajúce tézy zaútočiť . A budem to opäť ja sám , kto vznesie nemilosrdnou obžalobu na moju reč z predchádzajúcich odsekov . Mohla by ste totiž reagovať v zmysle : a čože je náboženstvo a náboženská viera vecí rozumu ? Vari nie je náboženská viera niečím , čo sa rozumu vymyká ? Ostatne , viera v Alaha je predsa transcendentný záležitosťou . Teda záležitosťou takú , ktorá rozum presahuje – a práve preto je to len viera . Keby sme predsa vedeli na sto percent , že Alah existuje , tak už by to nebola náboženská viera , ale prostý fakt . Áno , áno – mala by ste s týmito námietkami , ktoré Vám určite prišli na myseľ pri čítaní predchádzajúcich odsekov , nepochybne pravdu . Skutočne , bolo by možné sa takto vymedzovať . A ono sa to pochopiteľne aj v dejinách filozofie dialo . Má to však jeden “ malý “ háčik . Háčik , ktorý nás privádza opäť na začiatok môjho , respektíve Vášho textu. Háčik , spočívajúci v tom , že vy neargumentuje voči kritikom islamu z pozície , ktoré som teraz popísal . Vy argumentujete proti kritikom islamu z pozície rozumovej karty , rovnako tak ako ste moslimom naopak rozum prisúdila ako ich snáď definičný charakteristiku napriek tomu , že vyznávajú dogmatickú ideológiu . Ak by Váš článok mal titulok treba vo forme : “ Islam zatemňuje rozum . Preto ho jeho kritici nemôžu pochopiť “ , alebo napríklad “ Islam zatemňuje rozum . Jeho rozumová kritika je tak úplne irelevantné “ atp . , Tak by som pre to prinajmenšom mal isté pochopenie . Ak by ste na miesto absolútne neopodstatnených slovách o “ atmosfére strachu “ , o “ neznalosti “ či o “ argumentoch ( v úvodzovkách ) , na ktoré každý naletí “ , písala treba o tom , že na islam nemožno vzťahovať rozumovú kritiku , že na islam nemožno vzťahovať princípy kritického vedeckého racionalizmu , pretože je islam oblasť , ktorá je založená na úplne iných pilieroch , potom by Váš text mohol mať nejakú relevanciu . Takto ju nemá . A dúfam , že si pri čítaní tohto textu čoraz viac uvedomujete , že o neznalosti či o argumentoch v úvodzovkách môžete hovoriť akurát tak vo vzťahu k svojej vlastnej osobe . Sebareflexia je dôležitá . Smutné však je , že to , čo ste predviedla , je doslova symbolom dneška . Je to manifestácia spôsobu myslenia väčšiny dnešných obhajcov islamu . Neuvedomujú si súvislosti az toho potom vyplýva aj to , že je ich argumentácia poväčšinou irelevantné , ako u Vás v prípade celej záležitosti s “ rozumom “ . Aby som nezostal len pri nediferencovaných slov , ukážme si možnú formu kritiky v trochu konkrétnejších obrysoch . Na miesto toho , aby ste niekomu vyčítala nedostatok rozumu , či jeho zatemnenie , mohla ste urobiť pravý opak , teda kritizovať apel na primát rozumu . Ostatne , nie je to nič nové a v dejinách filozofie takých príkladov nájdeme dosť . Napríklad spor o dialektiku , teda spor o otázku , aký vzťah má konečný ľudský rozum k Bohu , bol jednou z ústredných filozofických otázok stredoveku . Pozrime sa na typický príklad u jedného z cirkevných otcov , Augustína Aurelia . Ten náboženskú vieru obhajoval z tých pozícií , že rozum degradoval na pozíciu podriadenú onej viere ( teda de facto opak toho , čo Vy ) . Rozum pre neho bol podriadeným elementom a za hlavný zdroj ľudského poznania považoval božskú autoritu , ktorá je stanovená v Písme ( teraz stačí len vymeniť Boha a Písmo za Alaha a Korán a sme u islamu ) . Známy je Augustínov citát “ ver, aby si rozumel “ , ktorý v skratke vyjadruje predchádzajúcej vety . Úlohou rozumu tak u Augustína v žiadnom prípade nie je nezávislé potvrdenie obsahu viery , nieto ešte jeho kritické posúdenie . Tomáš Akvinský potom celý problém “ vyriešil “ tým , že teológiu rozdelil na prirodzenú a zjavenú . Prirodzená teológia bola súčasťou filozofie a mala byť postavená na princípoch “ poznateľných svetlom rozumu “ . Zjavená teológia sa potom týkala všetkého , čo rozum presahuje . Predmety prirodzenej teológie tak tvorili len ich zahrnúť predmetov teológie zjavené . Samozrejme by tieto tézy boli napadnuteľné z nespočetne mnohých pozícií , ja ich tu však teraz uvádzam nie preto , aby som ich kritizoval , ale preto , aby som Vám ukázal , z akých pozícií môžete pre nabudúce kritizovať kritiky islamu . A aby som bol fér a neurobil tu zo všetkých stredovekých filozofov postavy snažiaci sa o obmedzenie “ právomocí “ rozumu , dodám , že napríklad Abélard zastával stanovisko úplne opačné ako Augustinus , pretože tvrdil “ rozumej , aby si mohol veriť “ . A taký Anselm z Canterbury si dokonca vo svojej práci o Božej trojjedinosti vytýčil za cieľ zámer nezakladať argumentáciu na Písme , ale iba na rozume . “ Rimania kresťanov nazývali ateistov . Prečo ? Kresťania mali akéhosi takéhos boha , ale nebol to skutočný boh . Neverili v božstvo zbožštělých cisárov alebo olympských bohov . Mali veľmi svojrázny typ boha , iný , než bolo obvyklé . Bolo teda ľahké ich podivného boha odmietnuť a nazvať ich “ ateistov “ . A všeobecný pocit , že ateista je ten , kto neverí tomu , čomu ja , prežíva aj v dnešnej dobe . “ – Carl Sagan Primát vedy ? Možno to pre Vás , kolegyne Cajthamlová , bude prekvapením , ale všetci významní súdobí kritici náboženstva / islamu sa regrutujú z radov akademikov , vedcov , filozofov . Stačí si náhodne uviesť mená ako Richard Dawkins , Sam Harris , Christopher Hitchens , Daniel Dennett , Victor J. Stenger , Lawrence M. Krauss , Bill Nye , Alexander Rosenberg , Anthony C. Grayling , Steven Pinker , Peter Boghossian , Steven Weinberg či Michael Shermer a dalo by sa samozrejme pokračovať . Všetci títo ľudia kritizovali či kritizujú patent na Pravdu , ktorý si náboženstvo prisvojuje . A naopak – nikto z nich , hoci ide o mimoriadne vzdelané a inteligentné jedinca , sa nedomnieva , že on sám pozná nejakú Absolútna Pravdu o Univerze . Je to úsmevné – bežný moslim , obyčajný imám niekde v Kuvajte si myslí , že skrze islam odhalil princípy , na ktorých je ( Alahom ) vystavaný tento svet . Keď pred ním pobiť jeho teóriu o Univerze ( teda tú , že existuje jeden boh – Alah – ktorý stvoril Universum a všetko je od tohto jediného boha odvodené ) , ste neveriaci a podľa islamského práva až človek tretej kategórie . Naprostá domýšľavosť , sústredené na seba a absolútna istota náboženských predstaviteľov totiž neumožňuje žiadnu diskusiu , ktorá by snáď mohla korigovať ich závery , pretože takáto diskusia by nutne vyplynula do bodu , kde by boh stratil niektoré z vlastností, ktorými v rámci daného náboženstva disponuje . Naproti tomu , čo urobí niektorý z vyššie uvedených pánov , ak mu treba aj dokážete , že sa mýlil ? Že jeho vedecká teória , ktoré beztak on sám predtým ani neprisudzoval nejaký absolútny status , sa ukáže ako nesprávna ? Bude za to rád . Dobre to ilustruje Krauss : “ Vedci milujú záhady . Milujú nevedomosti ( not – knowing ) “ alebo Feynman : “ Nijako ma nedesí , že o niečom zatiaľ nič neviem . Je to o to viac zaujímavé “ . Pre vedcov je prekonávanie vedeckých paradigiem cieľom . Je to zásadný rozdiel medzi vedou a náboženstvom . Zatiaľ čo náboženstvo konzervuje svoje dogmy , vede ide naopak o prekonávaní a vyvrátenie svojich vlastných dočasných právd ( paradigiem ) . Ten rozdiel je do očí bijúce . To je samozrejme možné len preto , že vo vede žiadna absolútna pravda neexistuje . Vedci sú si vedomí toho , že poznávanie je proces . Nikdy sa nedôjde do stavu , kedy budeme môcť niečo povedať s istotou . To ale islamu či iným náboženstvám problém pochopiteľne nerobí – táto náboženstvo už cez tisíc rokov poznajú všetky pravdy o svete , na ktoré ti blbečci vedci a filozofi doteraz neprišli . Islam má vlastne intelektuálne náskok nekonečne mnoho rokov , že áno ? Islam už vie , ako sa to s Univerzom má , zatiaľ čo veda do tohto štádia už z princípu nemôže nikdy dôjsť . Ideu , ktorú sa veda riadi , dobre ilustruje kritický racionalizmus Karla Poppera ( mimochodom kritika pozitivizmu ) . Ten vývoj vedy videl ako pridávanie nových právd k tým starým , respektíve korekciu starých právd pravdami novými . Ide teda o akési “ odstraňovaní omylov “ . Podľa Poppera však vo vede o pravdu ide , pretože tá hrá kľúčovú úlohu pri verifikácii a falzifikácii teórií . Pravdu tu však poníma v zmysle jej logickej správnosti a v súvislosti s pravdou ako takou hovorí len o “ priblíženie sa k pravde “ . Pochopiteľne , popperovskou verifikáciou a falzifikáciou by nikdy nemohla prejsť žiadna z absolútnych téz svetových náboženstiev . Popper dokonca vyslovuje kľúčovú požiadavku : tvrdí , že aby bolo možné teóriu považovať za vedeckú , tak sa ona teória musí sama pýtať po podmienkach svojho odmietnutia a musia také podmienky dokonca sama vyhľadávať . Prečo tento krátky exkurz do filozofie vedy ? To len preto , aby som Vám názorne demonštroval ten obrovský kontrast . Na jednej strane domýšľavé a sústredené na seba , o svoje vlastné Pravde absolútne presvedčené náboženstvo . Na druhej strane skromná , triezva veda , nerobiac si nárok ani na stotinu z toho , o čom je náboženstvo absolútne presvedčených a je ochotných v mene toho aj zabíjať . Iste . Dôvod ? storočia . storočia .   Publikované 03.02 . 2014 | Autor : Honza Werner http://www.osacr.cz/2014/02/03/islam-zatemnuje-rozum-aneb-filipika-proti-islamu-a-apologetika-jeho-kritiky/

16. októbra 2019/0 Komentáre
Zdielať na
    https://www.blogovisko.sk/wp-content/uploads/2023/12/fallback-scaled-1.jpg 1965 2560 Juraj Poláček https://www.blogovisko.sk/wp-content/uploads/2023/12/logo.svg Juraj Poláček2019-10-16 00:00:002019-10-16 00:00:00Islam zatemňuje rozum alebo filipika proti islamu a apologetika jeho kritiky
    0 komentárov

    Zanechajte komentár

    Chcete sa pripojiť k diskusii?
    Neváhajte prispieť!

    Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

    Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

    O autorovi

    • O autorovi:
    • Posledné články
    Juraj Poláček

    Bloger, bývalý člen SaS – stačí, nie?

    Ak chcete vedieť viac info, pripojte sa ako priateľ na FACEBOOK

    Odpočet aktivít vlády istôt

    • Laura Kovalová: Sloboda na modrom zdrape papiera
    • Guvernér Luhanského regiónu obviňuje Aidar z terorizovania oblasti
    • O liberálnej ilúzií medzinárodnej politiky.
    Obľúbené
    • Aký zmysel má zápis do zoznamu hospodárskych subjektov...16. októbra 2023 - 0:00
    • Ako získať verejné zákazky?27. novembra 2023 - 0:00
    • Obamov boj s časom o záchranu amerického dolára17. januára 2010 - 0:00
    • Endodoncia: Ako zachrániť zub a vyhnúť sa extrakcii26. apríla 2025 - 12:16
    Nedávne
    • Endodoncia: Ako zachrániť zub a vyhnúť sa extrakcii26. apríla 2025 - 12:16
    • Prečo je dôležitá dentálna hygiena pred stomatologickým...23. apríla 2025 - 11:51
    • Ako si správne vybrať zubnú kefku a pastu podľa vašich...19. apríla 2025 - 11:38
    • Detský zubár: Ako pripraviť dieťa na prvú návšte...14. apríla 2025 - 11:24
    Závlaha

    Ďalšie články autora: Juraj Poláček

    Laura Kovalová: Sloboda na modrom zdrape papiera

    Laura Kovalová: Sloboda na modrom zdrape papiera

    Rôzne 3. novembra 2020
    Kríza v Európe, pričiny a východiská

    Kríza v Európe, pričiny a východiská

    Rôzne 16. októbra 2019
    Alawiti v Sýrii bojujú o holé prežitie

    Alawiti v Sýrii bojujú o holé prežitie

    Rôzne 16. októbra 2019

    Kontakt Pravidlá používania Reklama Cookies Ochrana osobných údajov Reklamácie a žiadosti

    Zrolovať na začiatok
    Spravujte súhlas so súbormi cookie
    Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
    Funkčné Vždy aktívny
    Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    Štatistiky
    The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
    Marketing
    Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
    Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
    Zobraziť predvoľby
    {title} {title} {title}